Skip to main content

Turtips: Kupert og morsomt fra Solli

Det er bratt ned til Rotuelva, så her gjelder det å holde seg på bena.
Foto: Anka Andresen

Dagens tur går i det sørvestlige hjørnet av Vestmarka i Lier kommune. Dette er en løype for dem som liker å gå i kupert terreng, uten trengsel og med mye utsikt.

Vi starter turen fra utfartsparkeringen på Solli, et populært utgangspunkt for turer i Vestmarka. Vår tur tar av til venstre rett etter at vi har spent på oss skiene. På løypeskiltet leser vi Lierskogen, Bøåsen og Oppsalseter.

Slik går ukens tur, som er på 13 kilometer.

Etter 50 meter nedenfor er det nytt løypekryss, og vi tar til venstre mot Lierskogen og Bergsmarka. Dette er en lite kjent løype og vi møter ikke på mange i løpet av turen. Med så mye snø og ideelle forhold som vi har nå, er dette en rundløype vi må utforske.

På laveste punkt, 250 meter over havet, går løypa langs jordene til gårdene Ekeberg og Bø.
Foto: Anka Andresen

Ganske raskt kommer vi ned mot åpne jorder og holder til høyre i neste løypekryss mot Kraft. Løypa går i vakkert kulturlandskap, langs jordene til flere gårder, krysser et par veier og er inne i skogen igjen. Vi passerer under kraftledningene og er snart oppe ved parkeringsplassen på Kraft. Dette er utfartsparkeringen for dem som bor på Tranby. På andre siden av veien, ved Skiforeningens tavle, finner vi igjen løypa.

Fra løypas høyeste punkt, 450 meter over havet, er det virkelig et flott skue ned mot Lierdalen og videre mot Finnemarka og Drammensmarka.

Nå går det bratt oppover på østsiden av Kraftkollen, som er den høyeste åsen i Vestmarka 481 meter over havet. Det lønner seg å klatre litt, for denne rundturen betaler seg med mye utsikt.

Løypa går over Bøåsen og de gamle setervollene til Bøsetra og forbi den falleferdige hytta. Fantastisk utsikt sørover mot Oslofjorden.
Foto: Anka Andresen

Vi fortsetter nordover til Oppsalseter, der det tidligere var servering. I løypekrysset tar vi til venstre mot Moldkastet. Vestover er det vid utsikt over Lierdalen, Drammensmarka og Finnemarka. Løypa svinger etter hvert mot høyre, og vi skimter Holsfjorden mot nord, som er drikkevannskilde for Asker og Bærum.

Det kuperte terrenget krever oppmerksomhet, for nedfartene er svingete og bratte ned mot Rotuelva. Løypetraseen er smal og skogen står tett på, og i bunnen av bakken må vi ut av sporet når vi møter løypemaskinen.

Siste etappe ned til Solli gård, som ligger høyt og fritt. Navnet gir et godt bilde av beliggenheten, for i dag ligger gården badet i sol. Servering her i helgene.
Foto: Anka Andresen

Vi kommer opp på flatene ved Bøåsen og kan igjen nyte utsikten. Denne gangen sørover ut mot Oslofjorden. Bøsetra var i bruk i flere hundre år, men de siste restene er revet. Det ble i stedet satt opp en hytte og sommerfjøs, som nå står falleferdig tett opp til løypa. Vi fortsetter ned mot Solli og ser den flotte gården bade i solen. Hvorfor ikke avslutte med en kopp kaffe og boller på gården?

Vi kan notere 13 kilometer og mange høydemeter. God tur!

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.