Skip to main content

Turtips: Kort og morsom tur til seters

Vi følger Sæterbekken oppover mot Sæteren gård.
Foto: Trine Rom Giving

Denne barnevennlige og korte turen går i variert terreng i Bærumsmarka fra Haga til populære Sæteren gård.

Vi skal tilbakelegge 3,7 kilometer og begynner ved Haga golf. Her krysser vi Øverlandselva og får golfbanen på venstre hånd, før vi passerer Haga gård og kommer inn på turstien. Den fører oss opp til det som må være en av de flotteste strekningene av historiske Ankerveien.

Denne turen er i underkant av 4 kilometer lang.

Ankerveien ble anlagt i perioden 1791 til 1793 etter at Peder Anker hadde kjøpt Bærums Verk, og hadde behov for en driftsvei til Maridalen. Veien følger nordsiden av Hagajordene og passerer Fossum og Sognsvann, før den ender ved Hammeren i Maridalen. Deler av veien er fredet.

Ankerveien følger golfbanen.
Foto: Trine Rom Giving

Vi følger Ankerveien i retning Øverland med golfbanen på venstre hånd, krysser Sæterbekken og tar til høyre rett etter broen. Her går en blåmerket sti helt opp til Sæteren gård. Mange velger å ta denne turen fra Øverland og følge Murenveien frem til målet. Vi synes det er aller morsomt å gå på sti, og på denne lille ferden oppover langs Sæterbekken er det så mye å se på.

Vi følger Ankerveien et stykke fra Haga gård.

De første sporene av høst setter sitt preg på løvtrærne. Det er lite vann i bekken, men vi kan forestille oss hvordan det bruser etter snøsmelting eller mye nedbør. Stien følger bekken til og fra, forbi en demning, et juv og en liten foss. Her tar vi en pause og litt å drikke før turen går videre.

Drikkekaret i granitt sto opprinnelig på Ramstadsletta ved E18.
Foto: Trine Rom Giving

Stien snor seg videre i lett oppoverbakke til vi når veien, og nå kan vi se Sæteren gård. Kuer beiter på jordet, som vi følger oppover til gården. Sæteren eies og drives av DNT Oslo og Omegn. Her er det natursti, bålplasser, mulighet for overnatting og åpen servering flere ganger i uken.

På området ovenfor gården er det tid for lunsj og la barna slå seg løs i klatreparken.

Både Skiforeningen og DNT har hatt en stor jobb med å fjerne trær som veltet sist vinter. Mye arbeid gjenstår fortsatt.
Foto: Trine Rom Giving

Ferdig spist og lekt går turen videre på sti nordover. I første kryss tar vi til høyre og vender nesen tilbake i retning Haga. Stien snor seg i morsomt terreng, og her er det bare å la bena løpe løpsk. Et stykke følger stien samme trasé som skiløypa fra Haga til Nygård.

Sæteren gård er et populært turmål i Bærumsmarka.

Vi følger et inngjerdet, men gjengrodd område og får etter hvert Madserud på høyre hånd. Dette var opprinnelig en gammel husmannsplass under Nedre Haga gård, som vi finner i folketellingen fra 1865 og i kart fra 1882.

Når vi nærmere oss Haga gård igjen, får vi denne utsikten mot Garlaushøgda.
Foto: Trine Rom Giving

Straks er vi tilbake på Ankerveien og følger samme vei tilbake forbi Haga gård, over broen over Øverlandselva og til Haga golf. Da har vi tilbakelagt i underkant av 4 innholdsrike kilometer. God tur!

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.