Skip to main content

Turipset: På trikkeskinner til Stuvstjern

God avstand mellom sporene i Lyfjellveien gir muligheter for både klassisk og skøyting.
Foto: Sissel Finstad

Skituren fra Gjellebekk nordvest i Kjekstadmarka og sørover til vakre Stuvstjern, er en familievennlig og lettgått trasé.

Bilen parkeres på den store parkeringsplassen sørvest for Liertoppen. Herfra leder trikkesporene oss gjennom en lun granskog avbrutt av Småvannene på vår venstre side. Etter 1,5 kilometer åpner terrenget seg når vi kommer inn på Lyfjellveien. Inn fra venstre møter vi løypa fra Kjenner, som har en langt mindre parkeringsplass enn Gjellebekk. Med påsken foran oss anbefaler vi derfor å starte fra Gjellebekk.

Denne turen er på drøye 7 lettgåtte kilometer.

Lyfjellveien byr på en lang og slak utforbakke. Løypeskilt viser mot Dikemark inn til venstre mens vi glir videre sørover. Nytt løypedele viser vei retning Elvelia og ROS-hytta, men vi fortsetter rett frem og opp en liten motbakke inntil skilt peker til høyre retning Stuvstjern.

Herfra klatrer vi opp gjennom granskogen på de godt preparerte løypene, som også her byr på skøytemuligheter. Etter 500 meter er det nytt løypedele: Reistadlia til høyre og Stuvstjern til venstre. Herfra er det kun 500 flate meter gjennom en portal av trær frem til vakre Stuvstjern.

Svein Hauglin fra Røyken trives spesielt godt i Kjekstadmarka.
Foto: Sissel Finstad
Vakre Stuvstjern byr på gode rastemuligheter.

Navnet Stuvstjern kommer fra ordet stufr som betyr trestubbe. Ved tjernet er det tid for en liten rast og nyte stedet, roen og sola som leker med lyset over tjernet. Returen følger samme trasé tilbake til Gjellebekk. Trikkeskinnene på hver side gir anledning til god fart nedover – alternativt gir midtpartiet rom for ploging for dem som ønsker å ta det sakte i utforbakkene.

Tilbake på Lyfjellveien får vi Heggsjø og Heggsjøåsen på vår høyre hånd. På returen møter vi Svein Hauglin, som er en ivrig bruker av Kjekstadmarka og Vestmarka. Han fremhever spesielt roen i Kjekstadmarka med mindre stress blant skifolket, mer kos og avslappende forhold. Han minnes den gang man pent måtte tråkke løypene selv og benytter derfor anledningen til å sende en takknemlig hilsen til Skiforeningens løypebaser som har tatt over denne jobben. Hauglin valgte en annen rute enn undertegnede, og skryter av trikkeskinnene også han har nytt godt av på sin runde gjennom Elvelia.

Mye tung snø i vinter har herjet med trærne.
Foto: Sissel Finstad

Samme trasé tar oss tilbake til start, men som vi alle vet: Retur i motsatt retning gir rom for nye perspektiver og bilder. Turen er på 7,1 kilometer. Løypene er brede og bakkene slake, så turen er ideell for barn og de som skal trekke pulk.

Sjekk gjerne iMarka-appen før du legger i vei for å se når løypene siste ble preparert. God tur!

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.