Skip to main content

Til seters i «Kølaskauen»

Det er jevn stigning opp seterveien mot Vensåsseter.

Foto: Siri Vister

Denne uken legger vi turen til Vensåsseter – et hyggelig turmål hele året.

Den tidligere seteren ligger sentralt til i «Kølaskauen», mellom Sørkedalen i øst og Lommedalen i vest. I dette området ble det i sin tid brent trekull som Bærums Jernverk trengte i store mengder, derav navnet. Setringen på Vensåsseter tok slutt rundt 1960, en av de siste setringene i hele Oslomarka.

Slik går ukens tur, som er på rundt 5 kilometer.

Søndager er det høståpent på Vensåsseter, og vi tar turen til den idylliske plassen.

Vår start er fra parkeringsplassen på Tobonn, innerst i Lommedalen. Det er også mulig å ta buss til Bykrysset og gå derfra og inn til Tobonn.

Vi følger skilt til Vensåsseter. Blåmerket sti tar av til høyre, rett etter bommen i enden av parkeringsplassen, og vi får en forholdsvis bratt start opp til seterveien. Her tar vi til venstre. Det er jevn stigning oppover veien, og vi har Tømmeråsen på venstre side. Flere steder passerer vi skilt med informasjon om gamle kølabånner.

Seterdriften på Vensåsseter tok slutt rundt 1960, en av de siste setringene i Oslomarka.

Foto: Siri Vister

Etter omtrent 2 kilometer ser vi ned mot Vensåseter, som ligger fint til i en liten lysning i skogen. Det er få steder i Bærumsmarka som kan måle seg med dette hyggelige serveringsstedet når det gjelder stemning og atmosfære.

I morgen, søndag 27. oktober, inviterer dessuten Bærum Hundekjørerklubb og Skiforeningens lokalutvalg til familiedag på Vensåsseter, kl. 11.00 – kl. 15.00. Her blir servering av vafler, boller og varmt drikke. På tunet er det bål hvor man kan varme seg og grille medbragt mat. Barna kan få hilse på hundene og sitte på en liten tur, eller delta i aktiviteter og det vanker en liten premie til alle som deltar.

Søndag er det familiedag på Vensåsseter, fra kl.11.00 – kl.15.00.

Foto: Siri Vister

På hjemturen tar vi en liten runde rundt Pelåsen. Vi følger skilt i retning mot Burud og Tobonn. Ved første stikryss tar vi til høyre, og vi kommer inn i ganske tett skog som etter hvert åpner seg. Der kan vi skimte Burudvann og åsene bak. Vi holder til høyre også i neste kryss og går nedover lia, med flott utsyn mot Lommedalen.

Etter å ha passert en hytte kommer vi inn på en skogsvei og må følge litt ekstra godt med på blåmerkingen. Stien tar av til høyre gjennom noe kratt for å komme opp til seterveien igjen. Her står det skilt til Tobonn. Vel nede den bratte stien der vi startet, har vi tilbakelagt rundt 5 kilometer. God tur!

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.