Skip to main content

På besøk til hjemmefronten

Hjemmefronthytta er kjentmannspost nr. 3 i Skiforeningens Kjentmannshåndbok 2016-2019. Det er ikke mye igjen av Hjemmefronthytta i dag, som ligger til venstre på bildet.

Foto: Sissel Finstad

Hjemmefronthytta i Kjekstadmarka ligger naturlig nok litt bortgjemt til, men desto mer et spennende turmål litt utenfor allfarvei.

Turen vår starter fra parkeringsplassen i Hallenskog – i bunnen av bakken som leder opp til Blåfjellhytta. Er det fullt her, er det enda to parkeringsplasser litt høyere opp mot hytta.

Slik går ukens tur, som er ca 9 kilometer.

Vi tar det rolig opp bakken til Blåfjellhytta og over Blåfjellet. Fra varden på toppen følger vi rødmerket skiløype rett frem. Etter cirka 100 meter tar vi til venstre ved en liten bålplass. Deretter får vi en liten varde på vår venstre hånd. Skrå til høyre for den. Da er vi inne på blåmerket sti.

Fra Blåfjell følger vi delvis Oldtidsveien.

Sissel Finstad

Etter nok en bålplass fører stien oss noe nedover. Vi passerer en liten bekk og tar så første sti ned til venstre. Den er umerket og fører oss nedover – veldig nedover! Greit å ta det rolig de få hundre meterne, for det går bratt nedover. På flaten i bunnen er det vakker skog i forholdsvis åpent lende. Vi passerer noe våtmark til vi får en bergvegg på vår høyre side kalt Krubba. Så bærer det nedover igjen og vi passerer under høyspentledningen.

Vi tar oss gjennom den noe tette og tilgrodde bjørkeskogen inntil vi kommer til en bitte liten dam. For å ta oss inn til Hjemmefronthytta, tar vi av stien inn til høyre over en smal bekk.

Er du i tvil om du er på rett vei, bruk kraftledningen som navigasjon. For rett bortenfor – under svære graner inntil fjellet – ligger Hjemmefronthytta innrammet av tett vegetasjon. Det vil si det som er restene av det som en gang var. Ifølge Terje Martinsen, historieforteller og tidligere ordfører i Røyken, ble hytta bygget mot slutten av krigen av en kommunistgruppe fra Dikemark.

Hjemmefronthytta slik den var under krigen. Bildet er hentet fra historieboken om Røyken som dekker 1940-2000 skrevet av Terje Martinsen.

Hytta var på cirka 10–12 kvadratmeter og bygd av ubarket tømmer. Den hadde ovn, køyer og lem i gulvet. Under lemmen var en kamuflert tunnel som kunne brukes som fluktvei. Hytta var intakt til ut på 1960-tallet. Nå har tidens tann fortært det meste av hytta. Det som er igjen av det som også ble kalt «Dødskåka», er nå kun en gammel ovn og bølgeblikkplater slengt rundt.

Vi forlater restene av hytta i «skyggenes dal» og går tilbake til stien vi kom på og tar til høyre etter bekken. Herfra er det lett terreng ned Djupedalen.

Vi unner oss en rast ved Stordammen.

Sissel Finstad

Stien ender etter hvert opp på en skogsbilvei hvor vi tar til venstre. Vi passerer både Stordammen og Tretjern før vi svinger inn på turveien i retning mot Kleiverfeltet og Vesledammen. Et par hundre meter før dammen og boligfeltet, følger vi skilt tilbake til Hallenskog. Vi får Vesledammen på vår høyre side og tangerer Huldrestien. Stien leder oss ned mot Kleiverfeltet og deretter videre tilbake til Hallenskog. Denne turen ble litt under 9 kilometer. God tur!

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.