Skip to main content

Høsttur til seters

Setringen på Vensåsseter tok slutt rundt 1960, en av de siste setringene i Oslomarka.
Foto: Siri Vister

En høsttur til Vensåsseter er nesten obligatorisk. Denne gangen gjør vi en liten vri på turen, og tar en kjentmannspost på veien hjem.

Vi starter fra parkeringsplassen på Tobonn, innerst i Lommedalen og følger skilt mot Vensåsseter på en blåmerket sti som tar av til høyre etter bommen i enden av parkeringsplassen. Starten er forholdsvis bratt opp til seterveien, hvor vi tar vi til venstre.

Vi legger en sløyfet om Gundershogget stasjon på Lommedalsbanen.

Det er jevn stigning oppover mot Vensåsseter og vi har Tømmeråsen på venstre side. Flere steder passerer vi skilt med informasjon om gamle kølabånner.

Etter omtrent 2 kilometer ser vi ned mot Vensåseter, som ligger fint til i en liten lysning i det vi kaller kølaskauen. I dette området ble det i sin tid brent trekull til Bærums jernverk. Setringen på Vensåsseter tok slutt rundt 1960, som en av de siste i Oslomarka.

Turen starter ved parkeringsplassen på Tobonn.
Foto: Siri Vister

Vensåsseter ble åpnet for helgeservering vinteren 2002, og drives av Skiforeningen og Bærum Hundekjørerklubb. Setra har ikke åpnet for sesongen ennå, men matpakken kan nytes på trappen eller i hytteveggen.

Det er jevn stigning opp seterveien mot Vensåsseter.

Etter en pause på Vensåsseter, følger vi skilt i retning Burud og Tobonn. Ved første stikryss tar vi til høyre. Vi kommer inn i ganske tett skog som etter hvert åpner seg, og vi kan skimte Burudvann og åsene bak. Vi holder til høyre også i neste kryss og går nedover med flott utsyn mot Lommedalen. Etter å ha passert en hytte kommer vi inn på en skogsvei og må følge litt ekstra godt med på blåmerkingen. Stien tar av til høyre og vi kommer opp til seterveien igjen.

Matpakken kan nytes i trappen eller hytteveggen.
Foto: Siri Vister

Her er vi nesten tilbake der vi startet, men turen er ikke slutt. Vi legger en sløyfe om Tolverud og Lommedalsbanen, som er post nummer 10 i Skiforeningens ferskeste kjentmannshåndbok.

Ved Lommedalsbanen kan du ta en kjentmannspost.
Foto: Christine Amdam

Museumsjernbanen ble påbegynt i 1978 og året etter var det første 45 meterne spor lagt. Banen åpent for persontrafikk i 1987 og i dag kan du tilbakelegge 0,8 kilometer mellom Gundershogget og Smutterud stasjoner.

Mulighetene til å velge en ny sti eller avstikker i dette flotte området er mange. Via Lommedalsbanen er turen i overkant av 6 kilometer.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.