Skip to main content

Stabæk skulle bli Oslos lag – ga opp kampen om tilskuere

FRA HEMING TIL STABÆK: Stabæk vant kampen om Heming-talentet Kristoffer Askildsen (t.v.), men kampen om tilskuerne på Oslo Vest har Stabæk lagt på is. FOTO/ILLUSTRASJON: KNUT BJERKE/SIMEN SOLUM WAAGSETHER
FRA HEMING TIL STABÆK: Stabæk vant kampen om Heming-talentet Kristoffer Askildsen (t.v.), men kampen om tilskuerne på Oslo Vest har Stabæk lagt på is. FOTO/ILLUSTRASJON: KNUT BJERKE/SIMEN SOLUM WAAGSETHER

Da Vålerenga flyttet fra Ullevaal til Valle i 2017, sa Stabæk at de skulle bli Oslos klubb i løpet av fem år. Kampen for å vinne tilskuere i hovedstaden har de likevel ikke startet.

Det innrømmer daglig leder Jon Tunold, som forteller at de lokale tilskuerne til nå har vært viktigere for klubben – enn å strekke seg utover kommunegrensen til hovedstaden.

LES OGSÅ: Henning Berg reiste til Ski for å se på cupmotstander spille i 4. divisjon

Det var sportslig leder Inge André Olsen som uttalte til VG i 2017 at Stabæk får langt mer ut av forutsetningene sine enn Vålerenga – og at krigen om hovedstaden var i gang. I dag reiser klubben til Hemingbanen, som er midt i området Stabæk-ledelsen ønsket å erobre.

Men krigen om Oslo, den er avblåst.

– Per i dag fokuserer vi på Bærum, så kampen om Oslo Vest er satt på vent, sier daglig leder i Stabæk, Jon Tunold.

– Så krigen er avblåst?

– Ja, den er nok det, sier Tunold.

VILLE TA OSLO: Før en kamp mot Vålerenga gikk Stabæk «til krig» om Oslo-tilskuerne. FAKSIMILE VG 29.09.17
VILLE TA OSLO: Før en kamp mot Vålerenga gikk Stabæk «til krig» om Oslo-tilskuerne. FAKSIMILE VG 29.09.17

LES OGSÅ: Landslagssjefen: – Bohinen valgt foran 5-6 andre spillere

Samarbeidsklubber

For så langt har ikke klubben gjort noen tiltak rettet mot hovedstadsklubber.

Et av grepene eliteserieklubber tar for å skaffe seg tilskuere, er å etablere samarbeidsavtaler med lokale klubber. Gjennom disse avtalene blir klubbene mer synlige i sitt distrikt, noe de igjen håper vil lede barn og foreldre til tribunen. I dag har Stabæk syv slike avtaler med breddeklubber, og to nye på vei.

Ingen av disse klubbene sogner til hovedstaden.

– Det er uansett resultatene på banen som vil gjøre oss attraktive, men gjennom samarbeidsklubbene er vi synlige på de ulike treningsfeltene som er bra markedsføringsmessig. Det viktigste med disse avtalene er at vi får bidratt til å skape bedre fotballspillere i nærmiljøet, sier Tunold, som har satt av en 50%-stilling i klubben til kun å følge opp samarbeidsavtalene.

En av de største klubbene på vestkanten, er onsdagens cupmotstander Heming. Selv om seniorlaget spiller i 4. divisjon, er breddeklubben en av Oslos største med over 1.100 aktive spillere.

Før sesongen 2018 signerte de en slik samarbeidsavtale med Vålerenga.

– Vi har hele tiden vært positiv til å prate med Stabæk, som er en toppklubb rett i nærheten og sånn sett kanskje et mer naturlig valg. Vi har ikke hørt noe særlig fra dem, men det er aldri for sent, sier Heming-leder André Nørbech, som legger til at en eventuell avtale med Stabæk må signeres etter at deres samarbeid med Vålerenga opphører.

Avtalen minsker ikke nødvendigvis sjansene for at den neste Kristoffer Askildsen velger Bærum fremfor Oslo, men gir Vålerenga en fordel i kampen om tilskuere med tilknytning til de grønnkledde.

LES OGSÅ: Bjørn Helge Riise klar for Stabæk

Ikke startet – ikke gitt opp

For ifølge Tunold er ikke spillerkjøp en del samarbeidsavtalene, og heller ikke Hemings avtale med Vålerenga gir noe eksklusivitet på det feltet. Tunold mener at kampen om de største talentene i regionen allerede flyter på tvers av kommune- og klubbgrenser.

Selv om «Krigen om Oslo Vest» er avblåst, vil ikke Stabæk-leder Tunold stryke hovedstaden fra kartet for evig tid.

– Vi ser at det er et marked på Oslo Vest. Mange bæringer bor der, og per nå er det ingen lag på vestkanten i eliteserien. Når en ny arena er på plass her, vil vi nok være mer aktive ute i disse områdene, varsler Tunold.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.