Skip to main content

Statsbudsjettet: 400 millioner til E18, 768 millioner til Fornebubanen

Statsbudsjettet som ble fremlagt i formiddag, inneholder nye 400 millioner kroner til forberedelser til anleggsstart for E18 Vestkorridoren gjennom Asker og Bærum, i hovedsak grunnerverv og prosjektering. Her E18 utover på Ramstadsletta med Høvik kirke i bakgrunnen.

ILLUSTRASJON: Statens vegvesen

Regjeringen setter i forslaget til statsbudsjett av 400 millioner kroner til forberedelser til anleggsstart for ny E18 Vestkorridoren, i hovedsak grunnerverv og prosjektering.

Regjeringen bestående av Høyre, Frp, Venstre og KrF gjør det dermed klart at den ønsker at ny E18 gjennom Bærum skal bygges i henhold til dagens planer, til tross for motstanden fra det rødgrønne byrådet i Oslo og det kommende rødgrønne fylkesrådet i Viken.

Strekningen Lysaker – Ramstadsletta i Bærum er en del av E18 Vestkorridoren (Lysaker – Drengsrud). Ny E18 vil få tre gjennomgående kjørefelt i begge retninger, skriver regjeringen.

– Planlegger med full styrke

– Regjeringen vil bygge ny E18, derom hersker det ingen tvil. Planleggingen fortsetter med full styrke. Anleggsstarten rykker stadig nærmere. Skjæret i sjøen er de rødgrønnes uansvarlige vedtak i fylkestinget Viken om å forpurre prosjektet. De må ikke lykkes. Innbyggerne i Asker og Bærum har ventet lenge nok, sier stortingsrepresentant Hårek Elvenes (H) fra Bærum.

– Statsbudsjettet for 2020 bekrefter at regjeringen vil gjennomføre E18-prosjektet som forutsatt. Bompengeavtalen mellom de fire partiene sikrer også lavere bompengeandel og større statlig bidrag for å realisere et samferdselsprosjekt som har stor betydning for hele landet. Samtidig vil prosjektet gi store miljømessige gevinster for Asker og Bærum. Nytt rødgrønt flertall i Viken med Arbeiderpartiet i spissen må ikke få mulighet til å stoppe dette nå, sier stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp) fra Bærum.

Fornebubanen

I statsbudsjettet settes det også av 768 millioner kroner i statlig tilskudd til Fornebubanen.

Regjeringen vil i tillegg tilby de lokale partene å øke det statlige bidraget til prosjektet fra 50 til 66 prosent. Det forutsettes at halvparten av det økte tilskuddet går til reduserte bompenger og halvparten til bedre kollektivtilbud etter lokal prioritering.

– Regjeringen holder sitt løfte om finansiering av Fornebubanen, som vil bety mye for befolkningen og bedriftene på Fornebulandet, sier stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp) fra Bærum.

– Staten tar sin del av ansvaret for Fornebubanen og følger opp med bidrag slik at fremdriften holder den farten den skal. Dette er gode nyheter for Fornebubanen, sier Solveig Schytz (V), som er avtroppende leder for hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

– Det er nå viktig at vi tar imot tilbudet fra regjeringen om å øke det statlige bidraget til Fornebubanen til 66 prosent. Det vil være et viktig tilskudd for å få på plass prosjektet. Det er et stort behov for et bedret kollektivtilbud for å sikre at kollektivtilbudet blir et godt alternativ til bilkjøring, sier Ida Lindtveit Røse, som er gruppeleder for KrF i Viken.

– Regjeringen vil bygge ny E18, derom hersker det ingen tvil. Anleggsstarten rykker stadig nærmere, sier stortingsrepresentant Hårek Elvenes (H) fra Bærum.

Foto: KARL BRAANAAS
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.