Skip to main content

Jubel for at Fornebubanen er i boks

Tonen var gemyttlig mellom Oslos byrådsleder Raymond Johansen og Bærums varaordfører Ole Kristian Udnes da byvekstavtalen som sikrer Fornebubanen ble undertegnet ved Skøyen stasjon.

Foto: Eva Groven

Gjennom en byvekstavtale med Oslo og Akershus har staten nå sikret finansieringen av Fornebubanen. Dermed er alt klart til byggestart neste år.

I dag undertegnet Oslo kommune og Akershus fylkeskommune en byvekstavtale som inneholder en avtale om statens andel av Fornebubanen.

I byvekstavtalen forplikter staten seg til å finansiere halvparten av Fornebubanen. Nåværende kostnadsberegning er på 16 milliarder, men målet er å gjøre det billigere. Blant annet skal man se på Skøyen stasjon, for å prøve å få til et kostnadskutt på denne stasjonen.

Den gjenværende finansieringen er sikret gjennom midler fra bompenger (Oslopakke 3) og grunneierbidrag fra Bærum og Oslo kommune. Grunneierbidragene fra Bærum er totalt på ca. 2,5 milliarder, avtalen om de siste 2 milliardene ble klar for tre uker siden.

Oslo og Akershus undertegnet onsdag en byvekstavtale som blant annet sikret statens andel av finansieringen av Fornebubanen. 

Foto: EVA GROVEN

– Sett fra Bærum er det en gledens dag. Fornebubanen sikres 50 prosent statlig finansiering og en avtalt prosess for å fastsette kostnadene, sa varaordfører Ole Kristian Udnes da han møtte Oslos byrådsleder Raymond Johansen onsdag ettermiddag.

Samtidig understreket han at «vi ikke har noe tid å miste».

– Banen må stå klar i 2027 og byggingen må komme i gang, sier han.

Helhetlig samarbeid

Fra før er finansieringen sikret gjennom bidrag fra Oslopakke 3 og grunneierbidrag.

Det eneste som manglet var statens bidrag. 

Nå mener Udnes at byvekstavtalen er et godt uttrykk for et helhetlig samarbeid i Oslo-regionen om «å møte befolkningsvekst med god arealutnyttelse i regionbyene og gjennomføring av store samferdselsprosjekter». 

Prisanslaget på T-banestrekningen fra Majorstua til Fornebu er nå på 16,2 milliarder. 

Slik er det meningen at Lysaker stasjon skal se ut på Fornebubanen.

Illustrasjon: Fornebubanen

Byrådsleder Raymond Johansen er like glad som Bærums varaordfører for at han nå kan sette Fornebubanen på listen over løste saker. Han legger ikke skjul på at utviklingen av Fornebu også er viktig for Oslo.

– Mange som jobber på Fornebu bor i Oslo. Å få denne trafikken fra vei til bane er et veldig viktig miljøprosjekt. Det vil føre til mye bedre luft for alle som bor i Oslo-området, sier Raymond Johansen.

Han synes Fornebubane-samarbeidet med Bærum har vært veldig bra.

– Jeg vil berømme Bærum for hele Fornebu-prosjektet. Fornebubanen er en viktig del av hele utviklingen på Fornebu. Jeg mener vi har samarbeidet veldig godt om denne banen, legger Johansen til.

– I motsetning til utbyggingen av E18?

– Der er vi uenige. Men det har vi ikke vært når det gjelder Fornebubanen, svarer lederen av hovedstadens rødgrønne byråd.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.