Skip to main content

– Feil at vi blir salderingspost for Fornebubanen

Heidi Jørgensen mener det er feil at elbileiere skal dekke ekstrakostnadene til Fornebubanen. Fredag formiddag var hun innom Sandvika for å lade elbilen.

Heidi Jørgensen mener det er feil at elbileiere skal dekke ekstrakostnadene til Fornebubanen. Fredag formiddag var hun innom Sandvika for å lade elbilen.

Foto: Christian Brevik

Elbileiere må punge ut med ekstra bompengeavgift for å sikre finansieringen av Fornebubanen. – Urimelig, mener elbilkjører og politikere. 

I Asker og Bærum er det i dag rundt 42.000 elbiler.

– At vi elbileiere skal betale for at Fornebubanen er dårlig prosjektert og at de ikke har kontroll på kostnadene blir helt feil. Det er veldig kjedelig at dette skal gå utover folk, sier Heidi Jørgensen.

Fredag formiddag stoppet hun ved ladestasjonen i Sandvika, noen få meter fra E18. Batteriene trengte en ekstra boost for at hun skulle kunne klare å kjøre til Tønsberg.

For å sikre finansiering av Fornebubanen og kollektivtrafikken øker Oslo og Viken bompengetakstene.

– Jeg hørte akkurat på radioen om at det var enighet om Oslopakke 3 og at bompengene for elbiler rundt Oslo dobles. Litt rart at de gjør det når det hele tiden er snakk om et grønt skifte, hvor blir det av visjonene når de legger på avgiftene på en slik måte, spør Jørgensen.

Økningen i bompenger skal først og fremst sikre finansiering av Fornebubanen, nytt signalanlegg for T-banen, kollektivtrafikk og vedlikeholdsetterslep på trikk og T-bane.

Elbiltakstene blir nå skrudd opp til halvparten av takstene for bensinbiler.

Prishopp for elbil

Ifølge NRK øker takstene i bomringene fra 22 til 28 kroner for bensinbil, og fra 26 til 32 for dieselbil, utenom rushtid.

For elbil øker prisen fra 6 til 14 kroner, utenom rushtid.

De nye prisene vil gjelde fra 1. september.

På vei inn i elbilen sukker Heidi Jørgensen over mange store og dårlig utbyggingsprosjekter i Norge.

– Det skjer altfor ofte store kostnadsøkninger. Hadde Fornebubanen vært bedre planlagt og utbyggingen startet for 4–5 år siden hadde de trolig ikke gått på en stor kostnadssprekk slik av vi elbileiere blir en salderingspost, hevder Jørgensen.

Elbilforeningen sier forhandlingene om Oslopakke 3 viser hvorfor det er viktig å verne om 50 prosentregelen for elbiler. Den sier det er det fullt mulig å øke elbiltaksten, men forskjellen opp til de forurensende bilene opprettholdes og taksten skal aldri overstige 50 prosent.

– Resultatet av Oslopakke 3-forhandlingene gir betydelig økte bomtakster for elbilister, men er likevel et viktig signal til bilistene om at det fortsatt lønner seg å erstatte bensin- og dieselbilen sin med en elbil, sier Christina Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Venstre: – Feil å ta elbilbilistene

Venstre er lettet og glad for at Oslo og Viken har kommet til enighet slik at finansiering av Fornebubanen er sikret. 

– Samtidig er det ikke tvil om med denne avtalen må elbilistene bære en alt for stor del av kostnaden. Venstre mener fossil-biler og tungtransporten burde ta en større del av økningen i bompengene, skriver Venstre gruppeleder i Bærum, Wenche Steen, i en tekstmelding.

Hun peker på at det det må lønne seg å gjøre miljøvennlige valg.

– Vi er også i en situasjon der kollektivtrafikken for første gang på mange år taper markedsandeler til privatbilen, og finansiering av ikke bare investeringer, men også drift av kollektivtrafikken er svært krevende framover. Vi er derfor helt avhengig av at også penger til drift av kollektivtrafikken prioriteres høyere i Oslopakke 3.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.