Skip to main content

Bompengekrangel gir 600 millioner mindre til Fornebubanen

Slik er planene for Lysaker stasjon på Fornebubanen. Staten skal nå bidra med 600 millioner kroner mindre til T-banelinjen mellom Fornebu og Majorstua.

Slik er planene for Lysaker stasjon på Fornebubanen. Staten skal nå bidra med 600 millioner kroner mindre til T-banelinjen mellom Fornebu og Majorstua.

ILLUSTRASJON: FORNEBUBANEN

Ifølge NRK har partene i Oslopakke 3 endelig blitt enige om de nye bompengesatsene. Det fører til mindre statlige midler til Fornebubanen.

I flere år har det rødgrønne byrådet i Oslo og den Høyre-dominerte regjeringen kranglet om bompengene i Oslo-området. 

I mars valgte samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) å holde tilbake 5,6 milliarder kroner. Årsaken var at byrådet i hovedstaden ikke var villige til å senke bompengene, slik de fire daværende regjeringspartiene vedtok i det såkalte «bompengeforliket» i 2019.

Ett år senere førte uenigheten mellom Oslo og regjeringen om utbyggingen av E18 til at Hareide truet med å kutte finansieringen av Fornebubanen hvis ikke Oslo godtok E18-utbyggingen.

Lavere elbilpris

Ifølge NRK hadde staten, Oslo, Viken og kommunene rundt Oslo for seks uker siden forhandlet frem et utkast til avtale. Forhandlingene hadde pågått på administrativt nivå.

Avtalen sikret Oslo-området 5,2 milliarder kroner over ni år. Pengene skulle komme uten at bompengene ble redusert. I stedet skulle bompengene ikke øke så mye som man har hatt mulighet til.

Denne løsningen godtok ikke samferdselsministeren. Nå, også det ifølge NRK, har partene kommet til enighet. Det innebærer at elbiler og lastebiler får lavere takst gjennom bomringen, mens de som kjører vanlig bensin- eller dieselbil ikke får noen lettelser.

66 prosent fra Staten

Resultatet av avtalen er også at Fornebubanen får 600 millioner kroner over ni år, istedenfor ti.

– Bompengeavtalen innebærer at Fornebubanen finansieres av staten med 66 prosent. Det er gledelig for oss som har jobbet i Bærum for å få denne banen på plass i over 20 år. Først ble den torpedert av SV i Akershus fylkesting, så av SV med statsråd i Miljødepartementet og nå i siste runde var det altså MDG som satte den på spill på grunn av sin motstand mot den avtalte E18 i Oslopakke 3, sier Ole Andreas Lilloe-Olsen, fylkesleder for Venstre i Viken. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.