Stasjoner på Fornebubanen er tenkt som reiseguider

De nye stasjonene på Fornebubanen skal guide deg enklest mulig til og fra T-banen. I tillegg håper juryen at folk synes de er vakre.

DEL

Se flere bilder av stasjonene i bildekarusellen øverst i saken

Vinnerne av arkitektkonkurransen for nye T-banestasjoner på Fornebubanen er nå klare.

I slutten av november 2017 ble det lyst ut en offentlig plan- og designkonkurranse for i alt seks nye T-banestasjoner på Fornebubanen, og ny driftsbase på Koksa. Det kom inn hele 85 søknader fra ulike arkitektkontorer som ønsket å delta. Etter en prekvalifisering ble 14 team invitert med videre i prosessen.

Mandag ble skissene for hvordan stasjonene kommer til å se ut presentert.

– Vi tenkte på forhånd at det hadde vært kjempegøy å vinne én stasjon, men å vinne to er bare noe man drømmer om, sier daglig leder Geir Haaversen i A-lab.

LES OGSÅ: Tidsplanen for Fornebubanen holder

Hans arkitektfirma har i samarbeid med det verdenskjente arkitektkontoret Zaha Hadid Architects i London tegnet vinnerforslaget til to av de fire stasjonene på Bærums-siden av Fornebubanen.

– Vi laget enkle robuste ideer som vi tok så langt vi kunne. Vi har fokusert mye på dagslys og tilpasning til landskapet, forklarer Haaversen om utformingen av stasjonene Fornebuporten og Fornebu senter.

Både enkelt og komplekst

Jurymedlem Reiulf Ramstad påpeker at alle stasjonene på Fornebubanen er veldig forskjellige.

– Noen er egentlig ganske enkle, slik som den ved tårnet, mens andre er mye mer komplekse, som Skøyen og Lysaker. Hver av stasjonene byr på ulike utfordringer, sier jurymedlem Reiulf Ramstad.

– Er det noen gjennomgående trekk designmessig?

– Egentlig ikke. Hver av stasjonene byr på spesifikke, stedsmessige utfordringer. Grunnleggende er en stasjon en portal inn og ut i forbindelse med en reise. Den skal guide deg til og fra T-banevognen, det skal føles behagelig, enkelt og selvforklarende å finne frem. Det skal føles trygt, godt og vakkert. Enkelte av stasjonene fremstår for meg som vakre utover å svare godt evalueringskriteriene, mener Ramstad, og håper de reisende deler den oppfatningen.

LES OGSÅ: Røkkes høyhus kan gi 100 millioner kroner til Fornebubanen

A-lab kjenner godt til Fornebu-området fra tidligere, de er arkitektene bak blant annet Statoil-bygget. Dette kom godt med i arkitektkonkurransen, i tillegg til premieren på samarbeidet med arkitektkontoret i London.

– De har jobbet mye med jernbaneinfrastruktur i hele verden. Derfor har jobbet med å få til en kombinasjon av det norske med et internasjonalt tilsnitt. Vi har diskutert hva norske verdier er og hva som er spesielt for Fornebu, sier Haaversen.

Endre reguleringsplaner

Dobbeltvinneren forteller at Fornebuporten stasjon er utformet med tanke på at det er et urbant sted hvor man kommer opp midt på et torg, og at det er mange mennesker som skal gå der.

– Det var viktig å forenkle slik at folk skjønner hvor de skal gå ut. Vi har også laget en attraksjon midt på torget, slik at man kanskje kan få en følelse av at konserten man skal på starter allerede her, sier Haaversen.

– Stasjonen Fornebu senter handler mye om landskap, hvordan man beveger seg nedover i landskapet i hulrom, forteller han.

LES OGSÅ: Fornebubanen får 391 millioner kroner

Valget av de fire vinnerne innebærer at Bærum kommune må revidere reguleringsplanene for alle stasjoner. Reguleringsarbeidet skal imidlertid ikke forsinke fremdriften av banen.

– Jeg regner med at administrasjonen kommer med reguleringsforslag i løpet av våren, sier Ole Kristian Udnes (H), leder av planutvalget i Bærum kommune.

Inngår kontrakter

Fornebubanen vil nå starte prosessen med å inngå kontrakt med vinnerne i konkurransen. Det er ventet at dette arbeidet starter opp så raskt som mulig.

Formålet med plan- og designkonkurransen var å finne gode arkitektoniske konsepter for alle de seks stasjonene langs Fornebubanen.

– Vi er veldig fornøyde med nå å få på plass arkitekter til å bistå i den videre prosessen med utforming av stasjonene på Fornebubanen», sier juryleder Irene Måsøval, direktør for Fornebubanen i en pressemelding.

LES OGSÅ: Mangler banepenger fra Oslos grunneiere

Artikkeltags