Sammen med ordførerkollegaer i Drammen, Frogn og Lier står Conradi bak et opprop som er sendt til samtlige stortingsrepresentanter.
Det er regjeringens forslag til utsettelse av ny Oslofjordtunnel i neste års statsbudsjett som har fått de fire ordfører til å kjøre sammen.

Asker-prosjektet står øverst på Vegvesenets liste. Utsettes av regjeringen
Ny tunnel på E134 står øverst på Statens vegvesen liste over prioriterte veiprosjekter. Det prioriteres likevel ikke av regjeringen, i likhet med en rekke andre samferdselsprosjekter.
Veldig skuffet
– Vi er veldig skuffet over at E134 Oslofjordforbindelsen, fase 2 ikke er prioritert. Tunnelen er farlig og uforutsigbar. Det er et trist faktum at tunnelløpet stenges flere ganger hver uke på grunn av alvorlige og mindre alvorlige trafikkuhell, skriver Conradi i et brev til alle stortingets medlemmer.
I vår dokumenterte Budstikka at på drøyt to år hadde Oslofjordtunnelen vært stengt 2.119 ganger. Tunnelen er landets mest stengte tunnel de siste to årene.
I dag er tunnelen åpen 90 prosent av tiden. Et nytt tunnelløp vil kunne øke dette til 99 prosent, ifølge Statens vegvesen.
– Til tross for frustrasjon over utsettelsen av nytt tunnelløp under Oslofjorden, gleder vi oss over at det er avsatt planleggingsmidler for strekningen «Dagslett – E18» som en annen viktig del av Oslofjordforbindelsen, skriver Conradi.
Hun peker på at prosjektet tidligere er stanset, og det er avgjørende for trafikksikkerhet, næringsliv og nabolag at prosjektet har fremdrift i takt med nytt tunnelløp.

Brann i vogntog i Oslofjordtunnelen – trolig stengt hele mandag kveld
Store konsekvenser
Lars Bjerke, kommunedirektør i Asker, poengterte da statsbudsjettet ble lagt frem at utsettelsen også rammer infrastrukturen i Asker, med økt trafikk på Røykenveien og Slemmestadveien.
– I tillegg hemmer det næringstransporten i regionen. Det er meget problematisk at de tar ut dette prosjektet, for det gir store samfunnsmessige konsekvenser, sier han.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) svarte dette da budsjettet ble lagt frem uten penger til tunnel:
– Det er mange gode grunner til at vi ønsker å holde tilbake på pengebruken. Vi er nødt til å prioritere tøffere, svarte han, og viste til prisveksten.
– Det kommer nye muligheter i nye statsbudsjetter, sa Nygård til slutt.