Over 14 millioner ganger er Alex Lyngaas’ film «Looking for Adam» avspilt på nettstedet YouTube. Målet med den var å skaffe moren en kjæreste.

Nå er filmskaperen fra Hosle ute med noe så annerledes som en feelgood-film om bistand til Afrika. Han tok med komikeren Dex Carrington på tur til Uganda for å lage «A chicken in Uganda named Adolf».

– Hvorfor den tittelen?

– Vi ville gi noe til Fred, en venn av meg i Uganda som er meget fattig, fordi han på tross av det hadde gitt oss en kylling, sier Lyngaas.

– Først lurte vi på ei ku, men det var så dyrt, så det ble en hane. Og det var Dex som døpte den Adolf, fordi den skulle herse med alle hønene. Men Dex sa det som vanlig på en noe mer direkte måte, fortsetter Lyngaas.

Han forteller at tittelen også har en funksjon utover det rent beskrivende.

– Det er en morsom tittel og fordi den ikke sier noe om å redde barn i Afrika, kan den selge filmen, sier Hosle-mannen.

LES OGSÅ: Bærums-mannen skulle hylle moren - nå går videoen verden rundt

Hemmelig oppdrag

– Egentlig er det jo absurd at man må lage humor for å få folk til å bli interessert i at veldig mange mennesker i verden har det vondt. Men dessverre er det sånn at hadde det stått noe om sultende barn, ville langt færre sett filmen. Derfor starter vi også med en artig scene der Dex gir bort Adolf, sier Lyngaas og legger til at handlingen går ut på at Dex og han reiser til Uganda for å lage en 30 sekunders reklamefilm med fokus på gjøre noe for barn i Afrika.

– Mitt «hemmelige oppdrag» er i løpet av turen å få min kyniske venn Dex til å føle noe. Jeg er den emosjonelle karakteren og Dex den rasjonelle, sier Lyngaas.

Videre forklarer han at gjennom de rå beskrivelsene til Dex av det han opplever, skapes det mye humor.

LES OGSÅ: Ola (20) vil redde verden med dine penger

Gir folk et valg

– Men som Dex sier, ikke humor på bekostning av menneskene i Uganda, men på bekostning av oss i vesten.

– Og målet med dokumentaren er heller ikke å fortelle folk hva de skal gjøre, men gi dem en mulighet til å bidra hvis de vil.

– Du har et sterkt engasjement for å hjelpe?

– Jeg har reist mye rundt i verden og opplevd masse. Og jeg er en følsom person, som har kjent på at mye av det jeg har sett ikke er greit, det at folk ikke har det bra. Derfor ønsker jeg å gjøre det jeg kan for å hjelpe på den måten jeg kan best, ved å lage en film som dette, sier han.

– Alex Lyngaas hadde stor suksess med «Looking for Adam og har laget en tv-serie for Plan tidligere. Derfor spurte vi ham om han kunne finne på noe nytt som kunne nå yngre mennesker for oss, sier Espen Kristiansen, markedssjef i Plan International Norge.

– Og det de har laget er blitt noe verden, så vidt jeg vet, aldri har sett før. De tar opp alvorlige ting og er morsomme samtidig, en grensesprengende måte å drive bistandskommunikasjon på. Og vi ser at det har truffet yngre mennesker som var målet, over 100 nye faddere har vi fått, sier han.