Skip to main content

Knerten skal redde kinosommeren: – En følelse av å ha hele folket i ryggen

Allerede første helg den ble vist, tronet filmen «Knerten og sjøormen» på toppen av lister over de mest sette filmene på norske kinoer. 5.500 nordmenn så filmen, nesten dobbelt så mange som så film nr. to på listen, «Fremad».

Allerede første helg den ble vist, tronet filmen «Knerten og sjøormen» på toppen av lister over de mest sette filmene på norske kinoer. 5.500 nordmenn så filmen, nesten dobbelt så mange som så film nr. to på listen, «Fremad». 

Foto: Filmweb

Premieren på Jan Petter Dickmans film «Knerten og sjøormen» er fremskyndet fra september til juli. Nå skal den redde kinosommeren. 

Filmene om landets mest berømte trepinne er sett av godt over 1 million nordmenn, og solgt til 30 land. 

Filmprodusenten fra Bekkestua, Jan Petter Dickman i Paradox, har vært med på hele eventyret. Fredag er det premiere på den nyeste Knerten-filmen, «Knerten og sjøormen». 

– Det er en givende og spennende opplevelse å ha premiere akkurat nå. Det er en følelse av å ha hele folket i ryggen, sier han, og legger til:

– Jeg tror det handler om at vi kommer med noe hyggelig og positivt. 

Jan Petter Dickman fra Bekkestua har produsert alle Knerten-filmene.

Jan Petter Dickman fra Bekkestua har produsert alle Knerten-filmene.

Foto: Agnete Brun

Ny hverdag

I den nye filmen om Knerten (300 1/2 år) og Lillebror (7) får vi være med på sommerferie på øya til tante Thea. Der blir de kjent med Eddy (8) og den selvutnevnte sjøormeksperten Blegen.

Egentlig skulle filmen ha premiere i september. Nå er den fremskyndet til 3. juli. Selv om filmproduksjonen omtrent var ferdig til 12. mars da Norge stengte ned, og det har blitt den sommerfilmen de håpet på – er mye annerledes. 

– Vi har fulgt nøye med på myndighetenes retningslinjer med tanke på åpningen av samfunnet. Da det ble åpnet opp for 200 personer, så ringte jeg med en gang til landets største kinoer, forklarer produsenten. 

Til forskjell fra tidligere, kan kinoene nå selge seter på hver rad, med ett sete mellom hver gruppe.

– Det betyr et skritt i riktig retning mot en mer normalisert hverdag. Vi kan nå bruke rundt 60 prosent av salenes kapasitet, har Christin Berg, programdirektør i Nordisk Film Kino, Norges største kinoselskap, uttalt til NTB.

Dickman og produksjonen har måtte tilpasse seg en ny hverdag. 

– Vi må planlegge annerledes. Måten vi møter barna på, vi har droppet maskoten på turné, vi kan ikke dele ut ting på grunn av smittevernhensyn. Det er slik verden er nå, og det må vi forholde oss til, sier han. 

Forvalter arven 

I år feirer hele Norge at det er 100 år siden Anne-Cath. Vestly, som skapte Knerten-universet, ble født. Jubileet skulle markeres på mange måter i hele landet, men flere arrangement er enten avlyst eller utsatt. 

Dickman er ydmyk i arbeidet med å forvalte arven etter den folkekjære forfatteren. 

– Jeg forsto tidlig at om dette skulle bli bra, måtte vi involvere familien. Derfor har vi jobbet tett med Jo og Berit hele veien. Vi har lyttet til dem, og de har kommet med verdifulle innspill, sier han. 

– Vi er veldig glade for at publikum vil få mulighet til å se filmen i år, og det er utrolig flott at de skal bli underholdt av karakterer fra mors univers på jubileumsåret hennes. Den siste tiden har kanskje flere i landet, som Lillebror, hatt bruk for en fantasivenn som Knerten, sier Jo Vestly til NTB.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.