Skip to main content

Jakter troll i Bærums gruveganger

Regissør Roar Uthaug fra Jar, Ine Wilmann fra Rykkinn og produsent Espen Horn fra Hosle inne i gruvegangene på Franzefoss bruk.

Regissør Roar Uthaug fra Jar, Ine Wilmann fra Rykkinn og produsent Espen Horn fra Hosle inne i gruvegangene på Franzefoss bruk.

Foto: NINA ABRAHAMSEN

Går troll i dvale? Sover de, eller er de fanget i fjellet? I Netflix-filmen «Troll» leter Ine Wilmann etter svar i Franzefoss-tunnelene. 

– Det er mørkt, kaldt og rått, men gir en fantastisk scenografi. Når du ser filmen, vil du kanskje tro det er spesialeffekter – men så er det naturlig, sier skuespiller Ine Wilmann. 

Hun har hovedrollen som Nora i Netflix-filmen «Troll», som i disse dager spilles inn i de mørke gruvegangene på Franzefoss bruk ved Hamang i Bærum. 

Filmens handling tar av når det skal lages en tunnel gjennom Dovrefjell. Da blir et gigantisk vesen vekket etter å ha sovet i tusen år og setter kursen mot Oslo. 

Trollet på vei opp Karl Johans gate.

Trollet på vei opp Karl Johans gate. 

Foto: NETFLIX

– Dette er et fryktelig stort og sinna troll som lager mye leven underveis, mens vettskremte innbyggere forsøker å stoppe noe de trodde kun eksisterte i folkeeventyrene, sier Espen Horn, som er oppvokst på Hosle i Bærum.

Siden finnene har stjålet julenissen, tar vi i Norge nå eierskap til trollet.
Espen Horn, produsent

Spektakulært

– Hvorfor valgte dere å spille inn på Franzefoss?

– Som kjent bor troll oftest inne i fjell og er ikke glad i sollys. Da vi skulle se etter et sted der trollet skulle våkne, måtte vi enten gjøre det i studio eller finne en hule eller en fjellvegg, svarer Horn.

Gruvene på Røros ble først vurdert, men så dukket Franzefoss-ideen opp. 

– Det viste seg å være perfekt. Jeg hadde ingen idé om at det var så stort. Det er jo et mylder av tunneler og huleganger her, sier Horn. 

Franzefoss startet sin virksomhet med en kalkmølle ved Sandvikselven i 1919. Fra det gamle steinbruddet og gruvene er det i løpet av årene tatt ut 3,7 millioner kubikk med kalkstein.

Kalkmølla rundt i starten av 1900-tallet.

Kalkmølla rundt i starten av 1900-tallet. 

Foto: EVA GROVEN

 Nå planlegges det en omfattende boligutvikling, men også kulturaktiviteter, i området.

– Det er utrolig at det finnes et så fint anlegg i Bærum. Det har gitt oss anledning til å skape spektakulære scener, sier regissør Roar Uthaug (48) fra Jar, som har regissert blant annet «Tomb Raider», «Bølgen» og «Fritt vilt».

Han er svært glad for å ha fått med Ine Wilmann, som han mener er en av Norges aller beste skuespillere.

– Jeg har ønsket å jobbe med henne lenge. Det er veldig gøy. Hun har en innlevelse og et engasjement som løfter filmen, roser han. 

Animasjon

Ine Wilmanns rollefigur Nora er paleontolog og forsker på forhistoriske skapninger. Hun blir hentet inn når trollet våkner. 

– Jeg spiller en kvinne med gjennomføringskraft og stå-på-vilje som tar saken. Hun forviller seg inn i en slags uvirkelighet, forklarer Wilmann, som også er aktuell som Ragna i serien «Furia» på Viaplay. 

Ine Wilmann under innspillingen av Troll på Franzefoss i Bærum.
Ine Wilmann under innspillingen av Troll på Franzefoss i Bærum.

Produsent Espen Horn er daglig leder og eier i selskapet Motion Blur og står bak produksjoner som «Post Mortem: Ingen dør på Skarnes» (2021), skrekkfilmen «Kadaver» (2020), «Amundsen» (2019), «Den 12. mann» (2018) og TV-serien «Oljefondet» (2018).

Han røper at selve trollet lages som en animasjon og at filmen i hovedsak gjøres av norske folk, i Norge og på norsk. 

– Vi vil vise de 209 millioner betalende medlemmene til Netflix at vi kan gjøre dette i Norge. Siden finnene har stjålet julenissen, tar vi i Norge nå eierskap til trollet. Det er på tide, sier Espen Horn. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.