Kunnskapsminister Røe Isaksen: – Evnerike er glemt i skoledebatten

EVNERIK: – Mye er interessant på skolen, men når vi gjør sånt jeg kan fra før blir det veldig, veldig kjedelig, sier Erik Alexander Bakke Küchler (11), som liker å smelte aluminium på 660 grader hjemme i hagen i Lommedalen. Han er ett av opp mot tusen evnerike barn i grunnskolen i Asker og Bærum som nå loves en mer interessant skoledag.

EVNERIK: – Mye er interessant på skolen, men når vi gjør sånt jeg kan fra før blir det veldig, veldig kjedelig, sier Erik Alexander Bakke Küchler (11), som liker å smelte aluminium på 660 grader hjemme i hagen i Lommedalen. Han er ett av opp mot tusen evnerike barn i grunnskolen i Asker og Bærum som nå loves en mer interessant skoledag. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Når Skole-Norge skal stake ut en ny kurs for evnerike elever, blir erfaringer fra klasserom i Asker og Bærum helt avgjørende.

DEL

– Det har gjort sterkt inntrykk å snakke med evnerike elever og foreldrene deres om de utfordringene de møter i skolen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Han viser til ferske tall som forteller at nettopp de høyest presterende elevene i større grad enn andre blir mobbet, faller fra og dropper ut fordi skolen ikke klarer å fange dem opp.

Som Budstikka har skrevet de siste dagene, anslår skoleforskere at 2–5 prosent av elevene har en IQ på over 130. Én av dem er Erik Alexander Bakke Küchler (11) fra Lommedalen, som elsker matte og løste den store gangetabellen allerede i barnehagen. Nå opplever han mattetimene som meningsløse fordi han regner om og om igjen de samme oppgavene han mestret for to år siden.

LES BUDSTIKKAS STORE REPORTASJE OM TEMAET HER:

– Glemt gruppe

– Dette er en gruppe som dessverre har vært glemt i skoledebatten. Jeg tror det skyldes en misforstått likhetstankegang om at det ikke er grunn til å bekymre seg for dem som har særlig store evner. Det har vært politisk ukorrekt å si at de trenger ekstra utfordringer, sier Røe Isaksen, som synes det er på høy tid at evnerike elever blir satt på den politiske dagsordenen.

LES OGSÅ: – Fælt at evnerike elever ikke ble sett

På hans bestilling jobber nå det såkalte Jøsendal-utvalget med anbefalinger om konkrete tiltak for å bedre skolehverdagen for høyt presterende elever. Innstillingen kommer i september.

– Dette er nybrottsarbeid. Innstillingen blir veldig viktig for å legge grunnlag for en helhetlig politikk til beste for de elevene som presterer langt bedre enn sine jevnaldrende, sier Røe Isaksen.

Evnerike elever

2–5 prosent av norske elever har en IQ på minst 130. Skoleforskere mener disse evnerike elevene har et ekstraordinært læringspotensial, langt utover vanlig skoleflinkhet.

Skoleforskere bruker også begrepet «elever med stort læringspotensial», noe som gjelder 10–15 prosent.

Asker, Bærum og Stavanger har, som de første kommunene i landet, hatt forsøksprosjekt for evnerike elever i år. Skolepolitikerne lover at satsingen vil fortsette i en eller annen form.

Regjeringen har nedsatt et eget utvalg, Jøsendal-utvalget, som skal foreslå konkrete tiltak for høyt presterende elever. Arbeidet baseres på både nasjonal og internasjonal forskning. Innstillingen kommer 15. september.

Kilde: Jøsendal-utvalget

– Viktige erfaringer

Ministeren er godt kjent med pionérprosjektene for evnerike elever som er gjennomført i Asker og Bærum dette skoleåret, der lærere er blitt kurset i å se og møte evnerike elever. Han mener det er viktig for arbeidet til Jøsendal-utvalget å se konkrete erfaringer fra klasserommet.

– Lærerne forteller at de er fornøyde med opplegget, men synes det er krevende å ta tilpasset opplæring enda ett skritt videre i store klasser. Vil ministeren bruker mer penger på evnerike elever?

– Det vil kanskje koste noe mer, men jeg tror ikke dette egentlig handler om mangel på ressurser. Problemet er først og fremst mangel på bevissthet og kunnskap om denne elevgruppen.

DEBATT: Ett steg i riktig retning

DEBATT: – Fallitterklæring for likeverdig opplæring

Artikkeltags