Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Overskriften på forsiden i Budstikka torsdag 27. oktober er at Statens vegvesen sier: «Må bruke alle virkemidler for å gjøre bil mindre attraktivt på Fornebu».
Dette representerer et tankesett vi ser i helt andre regimer.
Det blir helt feil å lage en parkeringsnorm som etter hvert vil gjøre det svært vanskelig å ha bil eller bruke bil på Fornebu. Det blir helt feil med «struping av morgentrafikken fra Fornebu/Snarøya med tilfartskontroll».

Stephanie (37) kan få like vanskelig parkering som i Oslo sentrum: – Ikke tving folk til å endre måten de skal leve på
Selv om dette er anbefalinger fra Statens vegvesen, så må kommunen ikke henfalle til slike tanker.
Det må legges til grunn at folk kommer til å ha bil fremover. Folk må ha tilgang til bil når det trengs.
Bilen bidrar til å gjøre livet enklere for folk. Folk bruker bilen fordi det er nyttig for dem, og ikke til unødvendig kjøring.
Tiltak fra kommunens side må bidra til å gjøre livet enklere for innbyggerne.
For å få til endringer så må det brukes tiltak av positiv type. Jeg forventer at vedtak i Bærum kommune lever opp til dette, og at man ikke henfaller til tiltak som Statens Vegvesen foreslår, basert på tankesettet: Hvordan kan vi gjøre livet mest mulig vanskelig for folk slik at de tvinges til å gjøre endringer.
Det er fint med alternativer til bilen, bra kollektivtilbud, sykkelveier og så videre. Men når det gjelder hvor mye syklingen vil erstatte bilen, så må man være realistisk. I mange beregninger er det helt urealistiske anslag over dette. Dette blir å lure seg selv i planleggingen.
Når det gjelder utbyggingsplanene for leiligheter og arbeidsplasser, så må det være en helhetlig tankegang, inklusive trafikk- og parkeringsbehov og annen infrastruktur. Hvis det blir for stor ubalanse, så må utbyggingsplanene reduseres.
