Skip to main content

Skal du på påsketur i elbil? Her er de beste laderådene

Planlegging av lading gjør turen bedre.

Planlegging av lading gjør turen bedre.

Foto: KIM VAN DER LINDEN

Mange i Asker og Bærum pakker elbilen når de skal på påsketur. Planlegging av lading kan gjøre turen både rimeligere og behageligere.

Elbilforeningen anbefaler å legge opp reiseruten i ladekart.

– Her kan du legge inn akkurat din bil, og så får du opp estimert og realistisk kjørelengde med forslag til ladestopp akkurat der du kjører, anbefaler Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Prisen på hurtiglading er vanligvis minuttprising eller en kombinasjon av ladetid og strømforbruk. Hvor mye strøm du får i minuttet, varierer blant annet med elbilmodell, batteritemperatur og ladenivå på batteriet, påpeker foreningen.

Tips for lading

Her er Christina Bus kjappe hurtiglade-tips:

  • Kjør batteriet så tomt du er komfortabel med før du hurtiglader.
  • Ikke hurtiglad mer enn til 80 prosent med mindre det er helt nødvendig.
  • Hurtiglad heller før ankomst enn å vente til du skal hjem igjen.
  • Ikke velg en hurtiglader som tilbyr mye høyere ladeeffekt enn det din elbil kan ta imot, det kan bli dyrt.
  • Bruk ladebrikke i stedet for SMS, som er dyrere.

– Et tomt batteri hurtiglades mye raskere enn et nesten fullt batteri. Derfor kan det lønne seg å kjøre batteriet så tomt du er komfortabel med, før du kjører innom en hurtigladestasjon, sier Bu.

Ikke fyll batteriet helt opp

Når batteriet nærmer seg fullt, går ladingen saktere. Derfor bør du ikke hurtiglade til mer enn rundt 80 prosent med mindre det er helt nødvendig for å komme videre.

– Lader du til 100 prosent på en hurtiglader, kan det fort ta dobbelt så lang tid og bli dobbelt så dyrt. I tillegg blokkerer du hurtigladeren slik at andre kanskje må vente i ladekø, sier Bu.

Et temperert batteri hurtiglades raskere enn et kaldt batteri, påpeker hun. Når du kjører genereres varme i batteriet, og det går derfor raskere å hurtiglade når batteriet har nådd driftstemperatur, om det er kaldt ute.

– Lad batteriet før du kommer frem, dersom du har dårlige lademuligheter dit du skal. Særlig om det er varslet kulde. Da slipper du å bruke unødig mye tid og penger på å lade et iskaldt batteri når du skal hjem igjen, sier Bu i pressemeldingen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.