Skip to main content

– Kast elbilene ut av kollektivfeltet

Én ensom buss tar seg innover mot Oslo i kollektivfeltet på E18, ledsaget av en rekke elbiler. Bildet er tatt ved 8-tiden i morgenrushet en tirsdag i perioden da det minst må være to passasjerer i elbilen for at den kan bruke kollektivfeltet.

Foto: KARL BRAANAAS

Bussjåførene er lei av å bli forsinket i trafikken. Nå krever Yrkestrafikkforbundet totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfeltet.

– Når det blir så mange elbiler, som det er i Osloområdet nå, så blir det ofte kø i kollektivfeltet. I tillegg bidrar det at elbilene bytter fil til at bussen må bremse ned eller at det kan oppstå farlige situasjoner, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet i en pressemelding.

Budstikka har også tidligere skrevet om at elbilene bidrar til å sinke bussene i morgenrushet.

Fortvilte bussjåfører

 Han forteller om mange henvendelser fra fortvilte bussjåfører, som er lei av å ikke kunne gjøre jobben sin. Generalsekretæren tror også mange passasjerer deler frustrasjonen.

– To elbiler tar opp samme plass som en buss med 50 passasjerer, da gir det seg selv hva som er mest fornuftig å prioritere, fortsetter Jensrud.

– Folk kommer for seint på jobb eller rekker ikke fotballtreningen med jentungen på ettermiddagen, fordi bussen er forsinket. I tillegg rekker ikke bussjåførene å ta matpause eller toalettbesøk, fordi de kommer alt for seint inn til holdeplassene, avslutter han.

Norsk elbilforening: – Ikke veien å gå

Norsk elbilforening mener et generelt forbud ikke er veien å gå.

Generalsekretær, Christina Bu, sier til Elbil24 at det finnes praktiske løsninger for å løse problemet, og at dette bør avgjøres fra kollektivfelt til kollektivfelt.

– Der det er plass, bør vi bruke plassen effektivt, både for å redusere køen på veien totalt og for å fremme elbilsatsinga som er viktig for Oslo. Den største utfordringen noen steder er påkjøringsrampene - her blir det for mange biler. Lysregulering eller forlenging av påkjøringsrampene vil bidra til bedre trafikkflyt.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.