Skip to main content

Dyre elbiler skal bli dyrere: – Kan treffe vanlige folk hardt

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i bilimportør Harald A. Møller, er ikke imponert over regjeringens forslag.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i bilimportør Harald A. Møller, er ikke imponert over regjeringens forslag. 

Foto: Øivind Skar

Regjeringen foreslår å fjerne dagens momsfritak på nye elbiler fra nyttår. Koster de over 500.000 kroner skal kjøper betale merverdiavgift. 

Det var NRK som først meldte om forslaget fra regjeringen, som ble lagt frem i revidert nasjonalbudsjett torsdag. 

Momsfritaket på alle nye elbiler foreslås fjernet, men en ny tilskuddsordning skal speile dagens momsfritak på elbiler opp til 500.000 kroner. 

– Vi synes det er helt riktig at folk som har råd til en bil til én million kroner skal betale moms, sa finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferansen. 

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) la torsdag frem regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett.
Trygve Slagsvold Vedum (Sp) la torsdag frem regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett.
Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB

– Rett og rimelig

Han forklare at momsfritak opp til 500.000 kroner vil gjelde på alle elbiler, uavhengig av hva de koster. Resterende beløp over 500.000 må det imidlertid betales merverdiavgift på. 

En Tesla Model Y til 600.000 vil dermed få en avgift på 25.000 kroner. 

– Jo dyrere elbil, jo mer må du betale. Det er rett og rimelig at vi heller bruker de pengene på andre grupper, enn dem som kan kjøpe seg en Porsche Taycan, sa Vedum. 

– Altfor tidlig

Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening, er svært lite fornøyd med forslaget. 

– Jeg mener dette er altfor tidlig. Momsfritaket må få virke lenge nok til at vi får et fullstendig skifte fra fossilbil til elbil. 

– Burde ikke folk som kjøper bil til over 500.000 kroner også betale merverdiavgift?

– Vil de at folk skal kjøpe elbil, burde det ikke være forskjell på en bil til 500.000 og en bil til 1.000.000. Folk på landet trenger elbiler med hestekrefter og rekkevidde. De koster gjerne 600.000–700.000 kroner, sier Maltun, som er bosatt på Stabekk.

– Oppsiktsvekkende

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i bilimportør Harald A. Møller, er heller ikke imponert. 

– Vi håper og tror at dette er et arbeidsuhell fra regjeringen. Dersom regjeringen virkelig med viten og vilje struper elbilveksten nå, er det oppsiktsvekkende, skriver han i en e-post. 

Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller (i midten), her sammen med Hulda Tronstad (V), Elisabeth Holter-Schøyen (V) og Abid Raja (V) utenfor Møller Bil på Billingstad.

Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller (i midten), her sammen med Hulda Tronstad (V), Elisabeth Holter-Schøyen (V) og Abid Raja (V) utenfor Møller Bil på Billingstad. 

Foto: TRINE JØDAL

Hekneby håper SV minner regjeringen om hva som står i deres egen plattform. Der heter det blant annet at regjeringen skal «sørge for en rettferdig klimapolitikk ved at det betales merverdiavgift på beløpet over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbiler». 

– Er det rimelig at folk som har råd til å kjøpe bil over 500.000 kroner også betaler merverdiavgift?

– Dette er en prisklasse hvor de typiske familiebilene legger seg, helt vanlige elbiler med de egenskapene en vanlig familie trenger i hverdagen. Parallelt med at priser stiger på mange andre områder, er en elbilregning som dette noe som kan treffe vanlige folk hardt, svarer Hekneby. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.