Anette Solli oppgitt over å bli overkjørt av Statens vegvesen om kollektivfelt

OPPGITT: – Ideen om å fjerne et bilfelt på E18 er helt håpløs og vil gjøre tilværelsen vanskeligere for mange. Dette tiltaket er ikke en del av enigheten i Oslopakke 3, poengterer Anette Solli.

OPPGITT: – Ideen om å fjerne et bilfelt på E18 er helt håpløs og vil gjøre tilværelsen vanskeligere for mange. Dette tiltaket er ikke en del av enigheten i Oslopakke 3, poengterer Anette Solli. Foto:

Vegvesenet overkjører fylkesordføreren når de innfører kollektivfelt i utgående retning på E18.

DEL

– Statens vegvesen benytter sin skiltmyndighet til å lage kollektivfeltet. Jeg har bedt dem la være, sier fylkesordfører Anette Solli (H) om endringen som skjer i oktober.

Hun avviser at prosjektet har fått politisk godkjenning, selv om kollektivfeltet er omtalt i avtalen om Oslopakke 3. Formuleringen lyder:

«Partene er kjent med at Statens vegvesen vurderer å gjennomføre forsøksordning med kollektivfelt».

LES MER HER: NAF advarer mot kø når E18 får nytt kollektivfelt - ordføreren er oppgitt 

Helt håpløs idé

– Ideen om å fjerne ett bilfelt på E18 er helt håpløs og vil gjøre tilværelsen vanskeligere for mange. Dette tiltaket er IKKE en del av enigheten i Oslopakke 3, skriver Solli på sin Facebook-side.

BLE KLART MANDAG: Ny E18 vedtatt i Stortinget 

På den annen side er Venstre tilfreds med Vegvesenets fremstøt. Partiet har ivret for kollektivfelt på E18 vestover lenge.

– Jeg er glad for at vi nå får på plass et prøveprosjekt med kollektivfelt på E18 vestover fra Lysaker. God fremkommelighet for bussen er viktig for at buss skal være et attraktivt og godt alternativ til bil, hvis bussen står fast i bilkøen er den ikke et attraktivt alternativ, påpeker Solveig Schytz, som leder fylkestingets hovedutvalg for samferdsel.

FIKK DU MED DEG? Her er de nye bomprisene 

Samtidig som takstøkning

– Kollektivfeltet innføres samtidig som det blir nye takster i bomringen, som vi forventer at vil føre til mindre biltrafikk, særlig i rushtiden.

– Derfor er vi ikke så bekymret for at innføring av kollektivfelt vil gi tilbakeblokkering og mye mer kø. Også tidligere erfaringer fra tunnelstengninger i Oslo har jo vist at det ikke ble som mye kø som man var bekymret for på forhånd, forklarer Schytz.

Statens vegvesen og Ruter vil følge nøye med på hvordan dette virker både for bilene og for bussene på veien. Schytz håper dette kan gi bussen et løft. I likhet med Solli er Bærums-ordfører Lisbeth Hammer Krog skeptisk til et nytt kollektivfelt på E18. Hun savner en konsekvensanalyse av tiltaket.

– Jeg blir ganske så oppgitt når jeg ser dette, her savner jeg involvering og en konsekvensanalyse av tiltaket. Selvsagt skal kollektivtrafikken frem, men jeg er sjokkert over at en fil ut ifra Oslo blir satt av. Jeg er svært bekymret over de lange køene det kan skape, sier Hammer Krog. Hun viser til et tilsvarende prøveprosjekt i Vækerøveien som måtte stoppes på grunn av de lange køene som oppsto i blant annet Bærumsveien, Vollsveien og Hosleveien.

LES MER:

Senterpartiet vil utsette ny E18

MDG fortsetter kamp mot E18-planene 

Artikkeltags