Skip to main content

Vil bruke ett år på å lande E18-entreprenør

Slik skal det bli seende ut på Ramstadsletta når nye E18 er ferdig i dette området. Nå lyser Statens vegvesen ut hovedentreprisen for strekningen Strand-Ramstadsletta.

Slik skal det bli seende ut på Ramstadsletta når nye E18 er ferdig i dette området. Nå lyser Statens vegvesen ut hovedentreprisen for strekningen Strand-Ramstadsletta.

Foto: Grafikk: Statens vegvesen

Statens vegvesen lyser nå ut den første hovedentreprisen for E18 Vestkorridoren.

– Vi opplever stor interesse for E18 Vestkorridoren fra anleggsbransjen. Jeg håper og forventer at dette også gjenspeiles i stor interesse og mange kvalifiserte tilbydere til den utlyste hovedentreprisen, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Tom Hedalen.

Det er en milepæl for hele E18-prosjektet at den første hovedentreprisen nå lyses ut på strekningen Strand-Ramstadsletta. Men Vegvesenet kommer til å bruke tid på å finne den best kvalifiserte entreprenøren.

I en pressemelding sendt ut torsdag, melder Vegvesenet at første del av konkurransen er en såkalt prekvalifisering som skal være ferdig i februar neste år. Deretter skal tre kvalifiserte leverandører inviteres til å levere tilbud og delta i forhandlinger.

– Planen er å inngå endelig kontrakt med entreprenør mot årsskiftet 2021/2022, heter det i pressemeldingen.

Tom Hedalen i Statens vegvesen er prosjektleder for E128 Vestkorridoren på strekningen Strand-Ramstadsletta.

Tom Hedalen i Statens vegvesen er prosjektleder for E128 Vestkorridoren på strekningen Strand-Ramstadsletta.

Foto: Statens vegvesen

Omfattende arbeider

Arbeidene med det første byggetrinnet på E18 Vestkorridoren startet 3. november. Det mest synlige som er gjort frem til nå, er fellingen av rundt 1.600 trær langs E18 på Høvik og Strand.

Hovedentreprisen som Vegvesenet nå lyser ut, omfatter bygging av ny E18 med 2 x 3 felt på strekningen Strand – Ramstadsletta samt endringer av lokalveisystemet i Høvikområdet.

I kontrakten inngår blant annet dette:

  • Bygging av Ramstadsletta bro over E18
  • Bygging av Høviktunnelen, (delvis i berg og delvis som betongtunnel)
  • Vanntett trau ved Ramstadsletta
  • Støttemurer langs E18
  • Installasjoner av elektro og trafikkteknisk utstyr

Arbeidene har en antatt kostnad på rundt to mrd. kroner og skal være ferdig innen 2028.

– Vi har jobbet lenge med planlegging av E18 Vestkorridoren og har nå fullt fokus på å komme i gang med byggingen. Utlysingen av denne hovedentreprisen, er et nytt langt steg mot å kunne levere et gode veisystem som vil gjøre reisehverdagen enklere og grønnere for både E18-trafikanter og for dem som bor og arbeider i området, sier Hedalen.

Han legger ikke skjul på at det er mange utfordringer knyttet til kontrakten. Arbeid nær E18 med årsdøgntrafikk på 85.000 kjøretøy, håndtering av myke trafikanter i hele anleggsfasen, dårlig grunnforhold og naboer tett på anleggsområdet, er noen av dem.

Les alle Budstikkas saker om E18 her.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.