Skip to main content

Viken vil krympe E18 vest for Oslo: – Bare spill for galleriet, sier nåværende fylkesordfører

Det nye fylkesrådet i Viken vil krympe utbyggingen av nye E18 vest for Oslo. ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN

Foto: TEGNING: Statens vegvesen

Det nye fylkesrådet i Viken vil ha færre kjørefelt og bruke færre milliarder på en ny E18 vest for Oslo. – Det har de ingen politisk myndighet til å gjøre, sier nåværende fylkesordfører.

Da Arbeiderpartiet, Senterpartiet, MDG og SV la frem den politiske plattformen til det nye fylkesrådet i Viken, nektet de rødgrønne partiene å godta en utbygging som øker veikapasiteten på E18.

Flertallspartiene skriver dette i en felles formulering:

«Det skisserte bompengeopplegget for E18 som har vært på høring fra Statens vegvesen er i strid med lokal enighet i OP3, fordi regjeringen vil utvide antall felt inn mot Oslo.

Fylkesrådet i Viken vil derfor ikke være garantist for den skisserte finansieringen. Fylkesrådet vil be regjeringen om at det ikke gås videre med E18-prosjektet slik det nå̊ er planlagt av regjeringen, og vil jobbe for å endre prosjektet gjennom samarbeid med partene i Oslopakke 3.

Fylkesrådet legger til grunn at veikapasiteten ikke skal øke og at kostnad og bompengene for prosjektet skal reduseres.»

Hele utbyggingen kan være i fare

Fylkesrådet trekker tilbake støtten til prosjektet som fylkestinget i Akershus ga i oktober i fjor. Da aksepterte Akershus bompengeopplegget for hele strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta. Det ble samtidig gitt garanti for utbyggingskostnader pluss renter på nær 15 milliarder kroner.

Uten en fylkeskommunal garanti er det store spørsmålet om regjeringen kan legge frem en sak om bompengene for Stortinget. Hele utbyggingen kan dermed være i fare.

Det nye rødgrønne flertallet i Viken vil bare godta en begrenset utbygging av E18. Det dreier seg om den aller første etappen fra Lysaker til Strand, en strekning på rundt to kilometer.

– Høyre: Spill for galleriet

Høyres nåværende fylkesordfører i Akershus er krystallklar på at det ikke er mulig for valgvinnerne i Viken å stoppe E18-utbyggingen mellom Lysaker og Ramstadsletta.

– Det har de ingen politisk myndighet til å gjøre. Så dette er bare spill for galleriet, sier Anette Solli.

Hun legger ikke skjul på at hun er sterkt skuffet over Arbeiderpartiet, som tidligere har vært for den E18-planen som nå er regulert fra Lysaker til Ramstadsletta.

– Dette viser klart og tydelig at man ikke kan stole på Arbeiderpartiet når det gjelder utbyggingen av E18. Dette poengterte jeg også under valgkampen, påpeker Solli.

Det at det rødgrønne flertallet i Vikens i sin uttalelse sier at de vil endre E18-prosjektet mellom Asker og Bærum gjennom samarbeid med partene i Oslopakke 3, mener Anette Solli faller på sin egen urimelighet.

– Vi har en avtalte i Oslopakke 3 om E18. Den avtalen gjelder til vi har en ny avtale. Det er ikke mulig å reforhandle denne avtalen nå. Dessuten er det slik at det kreves full enighet om man skal ta noe ut av Oslopakke 3. Det vil ikke skje så lenge Høyre har noe å si, sier hun.

E18-strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta er nå til kvalitetssikring. Planen er at det skal legges frem en stortingsproposisjon om finansieringen i løpet av året.

Regjeringen bevilget tidligere i år 340 millioner over ekstraordinært statsbudsjett til E18, slik at arbeidet kunne starte opp igjen, etter at den samme regjeringen like før jul i 2018 stoppet bevilgningene. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.