Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Tidenes trafikkeksperiment: Tirsdag skal E18-køen fjernes

E18, KØ VED IKEA

NAF har gått i spissen og fått med seg flere store samfunnsaktører i det som blir Norges største trafikkeksperiment tirsdag. Ikea lager blant annet Norges største innfartsparkering.

Målet med eksperimentet er å fjerne køen på Norges mest trafikerte vei, E18, i rushtiden og dermed redusere tidstapet knyttet til kø og trafikk.

Det vil si, E18 vil ikke bli tom for biler, men ved å få nok folk til å reise alternativt, er målet at antallet biler på E18 skal bli redusert så mye at trafikken vil flyte uten kø.

– Får vi 600 biler ut av morgenrushet på E18 så flyter trafikken, opplyser NAF-sjef Stig Skjøstad.

LES OGSÅ:

Trenger engasjement fra alle

NAF har fått med seg NSB, Ruter, Ikea, Telenor og NHO på eksperimentet. Ikea på Slependen vil blant annet stille et større antall parkeringsplasser til disposisjon og dermed lage en ekstra midlertidig innfartsparkering. Bussavganger skal sørge for å bringe pendlere videre inn mot Oslo.

STILLER MED P-PLASSER: Varehussjef hos Ikea på Slependen, Jan Erik Jacobsen, stiller med rundt 250 parkeringsplassen til trafikk-eksperimentet tirsdag.

– Vi stiller med rundt 250 parkeringsplasser og ønsker med det å bidra til å få bilene av veien, sier varehussjef ved Ikea Slependen, Jan Erik Jacobsen.

– Ikeas visjon er jo å skape en bedre hverdag for familien, og dette er jo en fin måte å bygge opp under den visjonen. Da vi hørte om dette eksperimentet, var vi aldri i tvil om at vi ønsket å bidra, legger Jacobsen til.

Han forteller at både han selv, kunder hos Ikea og ansatte merker godt den økte trafikkbelastningen i området, og at de ser positivt på initiativet til å få bort køen.

LES OGSÅ: Tor Bjørn har tilbragt 50 år på Ikea  

Egen sykkelgruppe fra Ikea til Oslo

For de som liker frisk luft, er det mulig å slå følge P4 og Syklistenes Landsforening i Asker og Bærum på sykkel inn til Oslo fra Ikea. P4 vil også stille med premier og underholdning for alle som setter igjen bilen på Ikea.

– Vi skal være gåsemor for hele denne gruppen, og er veldig spent på hvor mange som kommer til å delta, sier styreleder i Syklistenes lokallag, Jan Henrik Andresen (61) fra Høvik.

Han ser spesielle utfordringer knyttet til to parseller gjennom Bærum: Langs Sandviksveien fra Blommenholm til Høvik, der det bare er et fortau langs veien - og i rundkjøringen på Lysakerlokket, der syklistene kommer inn fra Professor Kohts vei.

LES OGSÅ: – Syklister med dyrt utstyr har en tendens til å «glemme» trafikkreglene

LES OGSÅ: – Asker har sovet i timen i kampen om sykkelmidlene  

Trenger bidrag fra alle

– Eksperimentet er avhengig av at vi alle jobber sammen og at trafikantene er med oss på å skape en hverdag helt uten kø. Vi oppfordrer derfor alle som ferdes på E18 til å engasjere seg, enten ved å samkjøre til jobb med noen som skal samme vei, parkere bilen utenfor bykjernen, reise kollektivt, sykle eller kanskje be sjefen om fleksibel arbeidstid slik at du kan reise utenfor rushtiden og på den måten lette trafikken, er bønnen fra Skjøstad i NAF.

NSB vil øke kapasiteten på togavgangene inn til Oslo med rundt 2.000 plasser og Ruter stiller med ekstra busser.

Gjør det for barnefamilier

Ifølge NAF, koster køene inn til de største byene i Norge 2,6 millioner kroner i minuttet. Denne summen vil øke i takt med befolkningsveksten. Trafikkeksperimentet tirsdag skal vise politikere at det finnes løsninger som er gjennomførbare.

For barnefamilier er køene og tiden som brukes i trafikken, et problem. Dette er også noe av grunnen til tirsdagens store trafikkprosjekt.

– Siden barnefamilier ofte har en mer komplisert hverdagslogistikk enn folk i andre livsfaser, er det også de som bruker bilen mest. Mange av familiene som er bosatt i Oslo og Akerhus pendler til arbeid, noe som ofte innebærer ekstra utfordringer knyttet til tidplanlegging og reisevei. Vi ønsker å bedre denne hverdagsreisen slik at de som bor utenfor bykjernen kan få mer tid til det som betyr noe, sier Skjøstad

Les flere artikler