Skip to main content

Spent på om E18-penger til Drengsrud er i planen

Ordfører Lene Conradi står på gangbroen ved Asker videregående skole og ser utover dagens E18, en vei hun håper forsvinner under jorden etter hvert.

Ordfører Lene Conradi står på gangbroen ved Asker videregående skole og ser utover dagens E18, en vei hun håper forsvinner under jorden etter hvert.

FOTO: TRINE JØDAL

Fredag legger regjeringen frem Nasjonal transportplan (NTP). Asker-ordfører Lene Conradi forventer at den inneholder penger til E18 helt mot Drengsrud.

Arbeidet med strekningen Lysaker – Ramstadsletta er i gang. Etter mange år med politisk dragkamp, ble regjeringen, fylket og Oslopakke 3-kameratene enige om finansiering. 

Neste etappe, mellom Ramstadsletta og Nesbru, er Statens vegvesen godt i gang med å planlegge, blant annet med grunnundersøkelser i Sandvika for å kartlegge eksakt hvor tunnelen mellom Blommenholm og Slependen skal ha sin trasé. Disse planleggingsmidler ble bevilget i forrige runde av NTP.

Vil ha kontinuitet

Nå er spørsmålet om samferdselsminister Knut Arild Hareide har fått plass til planleggingsmidler for den siste delen, den mellom Nesbru og Drengsrud. Ordfører Lene Conradi (H) er krystallklar på hvorfor det bør komme.

– Vi trenger en sammenhengende ny E18 gjennom hele tettbebyggelsen i Asker og Bærum, «bybåndet» fra Oslo til Drengsrud. Det er nødvendig med en kontinuerlig planlegging og utbygging gjennom hele korridoren, mener Conradi.

Hun peker spesielt på at en ny E18 er essensiell for god steds- og knutepunktutvikling i Asker sentrum, på Holmen og på Nesbru.

– Ny E18 gir flere boliger og flere arbeidsplasser inn mot kollektivknutepunktene. Flere kan nå knutepunktene til fots. Ny E18 skaper triveligere sentre og møteplasser, akkurat som Operatunnelen har vært avgjørende for en vellykket utvikling av Bjørvika i Oslo, mener Conradi.

Tom Hedalen er Statens vegvesens E18-sjef.

Tom Hedalen er Statens vegvesens E18-sjef. 

Foto: KARL BRAANAAS

Statens vegvesens E18-sjef, Tom Hedalen, holder kortene tett til brystet og vil ikke fortelle om det kommer planleggingsmidler til den siste E18-etappen ved fremleggelse av NTP fredag.

– Det kan jeg dessverre ikke si noe om. Vi var veldige fornøyd med at vi fikk midler til planleggingen av etappen mellom Ramstadsletta og Nesbru sist gang NTP ble lagt frem. Det resulterte i at vi nå kan planlegge neste etappe samtidig som vi bygger den første etappen, kommenterer Tom Hedalen.

Tunnel under Asker sentrum

Miljøaspektet er viktig for Asker-ordføreren. Slik det også har vært for Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog i hennes kamp for den første strekningen av ny E18. Ikke minst fordi en utbygging innebærer tunneler på Høvik og under Sandvika. 

Slik er Asker sentrum tenkt, med E18 i tunnel, ny bussvei, kollektivterminal og hovedsykkelvei.

Slik er Asker sentrum tenkt, med E18 i tunnel, ny bussvei, kollektivterminal og hovedsykkelvei.

ILLUSTRASJON: MULTICONSULT

Argumentasjonen har vært at tusenvis av naboer får mindre støybelastning. Et annet viktig argument for å legge Norges mest trafikkerte vei under bakken, er at man dermed kan byutvikle steder som Høvik og Sandvika. Akkurat slik Asker kommune ønsker å gjøre i Asker sentrum, på Holmen og på Nesbru. 

Utbyggere på vent

– I Asker vil ny E18 helt frem til Drengsrud føre til bedre miljø for 10.000, ti prosent av Askers befolkning som bor i støysonen langs E18, påpeker Conradi.

Om regjeringen skulle velge ikke å bevilge planleggingsmidler for E18 mellom Nesbru og Drengsrud i NTP, vil ikke det si at denne strekningen ikke vil bli bygget. Men det kan bety forsinkelser og at hele strekningen ikke vil bli bygget sammenhengene. Det bekymrer Askers ordfører.

– Vi trenger forutsigbarhet for videre vekst. Det er nødvendig med en kontinuerlig planlegging for å få fastsatt de reguleringsmessige rammer for tilgrensende arealer, sier Lene Conradi.

Og legger til:

– I dag sitter store næringsutviklere og boligbyggere å avventer regulering av E18, på Slependen, på Billingstad, på Nesbru og Holmen, og i Asker sentrum. Forsinkelser i planprosessen hindrer viktig utvikling i kommunens prioriterte vekstområder.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.