Skip to main content

Rapport: Byggestart på E18 blir etter stortingsvalget

Jon Georg Dale i Frp kan ha gitt et løfte som ikke er mulig å holde om E18-byggingen til Ramstadsletta. 

Foto: Knut Bjerke

Det kan gjøre samferdselsminister Jon Georg Dales (Frp) løfte om at «nå kan ingenting stoppe E18» umulig å holde om det blir regjeringsskifte i 2021. 

Dale sendte like før jul inn en «bompengeproposisjon» til Stortinget. Den gang lovet han at nå er det ingenting som kan stoppe byggingen av E18 til Ramstadsletta, slik det nå er planlagt. 

Aftenposten skrev mandag at i KS2-rapporten står det likevel at byggestart på veien ikke er satt før 5. oktober 2022. Det er et år etter stortingsvalget, som kan bety at dersom det blir regjeringsskifte, er det mulighet for at planene endres. 

Disse datoene er satt i KS2-rapporten: 

Utlysing E18 Lysaker-Ramstadsletta: 11. mars 2021.

Undertegning av kontrakt: 6. juli 2022.

Byggestart: 5. oktober 2022.

Ferdigstillelse: 28. september 2028.

Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet skal ha fått denne rapporten før jul. Dermed var Dale informert om dette en uke før han varslet at bygging av veiprosjektet ikke kan stoppes. 

1900 millioner dyrere enn planlagt 

KS2-rapporten skal fungere som en siste, uavhengig kvalitetssikring av E18. Den er utarbeidet av PwC, Concreto, Tyréns og Teleplan consult. Budstikka har fått innsyn i en svært sladdet rapport. 

Deres styringsramme har lagt opp til at veiprosjektet vil koste 1900 millioner mer enn forprosjektet. De mener prosjektet lar seg finansiere med en bompengesats på 31 kroner. 

Slik er E18 planlagt ved Strand.

Statens Vegvesen

Rapporten konkluderer med at E18-planene som nå foreligger ikke er tilstrekkelig definert og detaljert, og at en ferdig utviklet kontraktstrategi ikke foreligger. 

– Samtidig som vurderingene som ligger bak ikke i tilstrekkelig grad drøfter sentrale forhold som blant annet kontraktstørrelse i sammenheng med prosjektets særegenhet er og risikobilde, står det i rapporten. 

Kapasitetsøkning 

Mye av krangelen rundt E18 står på at Oslo ikke ønsker økt veikapasitet. De frykter det vil gå på bekostning av klimamål. 

I KS2-rapporten står det at utgangspunktet er at ny E18 skal få samme kapasitet som i dag, hvor det vil fortette å være tre felt til Oslos bygrense. Likevel økes antall felt, og dermed vil det bli kapasitetsøkning på øst-vest-strekningen. Økningen gjelder følgende:

– Flere vekslingsfelt mellom hyppige av- og påkjøringer. 

– Tilknytning til E18 og E16 i tunnel i neste utbyggingstrinn vestover

– En tofelts busstrasé

– Ny tofelts lokalvei mellom Stabekklokket og Ramstadsletta

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.