Skip to main content

Foreslår at E18-broene gjennom Sandvika rives

Denne broen foreslås revet når ny E18 blir bygget i tunnel gjennom Sandvika.

Denne broen foreslås revet når ny E18 blir bygget i tunnel gjennom Sandvika.

FOTO: STATENS VEGVESEN

Statens vegvesen foreslår å rive E18-broene gjennom Sandvika. Grunnen er at broene er utdatert og vil kreve omfattende og dyrt vedlikehold.

De seks broene det gjelder er Blommenholm bro, Sandvika bro Kjørbo bro, Bjørnsvik bro, Slependen bro og Nesøyveien bro. Alle broene er bygd etter gammel retningslinje, og de fleste av dem er bygd på 1960- og 70-tallet.

Kartleggingen, som er gjort av Sandvika-firmaet Norconsult på vegne av Statens vegvesen, konkluderer med at Sandvika-broene og særlig Bjørnsvik-broene har et kontinuerlig behov for vedlikehold på grunn av utdaterte og dårlige konstruksjonsløsninger. Det samme gjelder for Kjørbo bro som har behov for omfattende og kostbar reparasjon. Slependen bro er allerede forutsatt revet ved byggingen av ny E18.

Planlegger nye omkjøringsveier

– Dette innebærer at vi, når vi skal legge frem forslag til reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru, vil foreslå at dagens broer forbi Sandvika rives. Vi jobber nå med forslag til fremtidsrettede løsninger som ivaretar behovet for omkjøringskapasitet når E18 er stengt og som også ivaretar ønsket om byutvikling mot strandsonen, sier prosjektsjef for E18 Vestkorridoren, Tom Hedalen i en pressemelding.

Et samstemt kommunestyre har vært klokkerklare på at den gamle E18 broen gjennom Sandvika må bort når landets mest trafikkerte vei skal gå i tunnel gjennom byen. Nå ser det ut til at de får det som de vil.

– Dere slipper mye krangling med Bærum nå som dere foreslår å rive alle broene mellom Blommnholm og Slependen?

– Ja, det stemmer nok, ler E18-sjef Hedalen.

Og legger til.

– Når det viser seg at riving er den beste løsningen, er jo det bra for Bærum som så tydelig ønsket at spesielt broen gjennom selve Sandvika sentrum måtte rives. 

Hvordan man videre skal planlegge omkjøringsveien og lokalveisystemet i Sandvika, skal blant annet diskuteres på et seminar sammen med Bærum kommune i slutten av denne uken.

– Da regner jeg med at det kommer opp mange gode ideer, sier Tom Hedalen.

To broer kan brukes videre

Rent byggemessig legger ikke sjefen for en av Norges største veiutbygging gjennom alle tider skjul på det er bedre å rive alle broene, for så å bygge opp et nytt veisystem. Hvilke broer som vil erstattes, er ennå uklart. Av de seks broene totalt, ligger fem i Bærum og alle innenfor det området der det kommer en tunnel. Det er ved Blommenholm båtforening, trekningen mellom Sjøholmen og Kjørbo, broen over E16 ved Kjørbo, fra Kjørbo til Bjørnsvika og over Slependveien og Gyssestad båtforening ved kommunegrensen til Asker. 

Broen over til Sjøholmen og Kadettangen broen i Sandviksveien mellom Kadettangen og Kjørbo har man vurdert at man fremdeles kan benyttes videre med normalt vedlikehold. 

LES MER OM NY E18 HER

Statens vegvesen gjennomfører i disse dager trasèvurderinger på E18 som del av arbeidet med reguleringsplan for etappe 2 av E18 Vestkorridoren, som går mellom Ramstadsletta og Nesbru. Ny E18 planlegges i tunnel under Sandvika der E18 også skal kobles til E16. Reguleringsplanen for E18 Ramstadsletta – Nesbru planlegges lagt frem til politisk behandling i Bærum og Asker kommuner høsten 2023.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.