Skip to main content

Statsbudsjettet: Ny E16 i tunnel under Sollihøgda klar i 2024

Den nye strekningen på E16 omfatter bygging av om lag 8,4 km ny firefelts vei fra Bjørum (bildet) ovenfor Skui, til Skaret i Hole kommune. 3,4 km blir i tunnel under Sollihøgda.

Foto: Karl Braanaas

Regjeringen skriver i forslaget til statsbudsjett at det legges opp til anleggsstart for ny E16 på strekningen Bjørum i Bærum kommune til Skaret i Hole kommune rundt årsskiftet 2020–2021.

Dette er en videreføring av arbeidet som nå straks er ferdig med ny E16 fra Sandvika til Vøyenenga og strekningen som tidligere er ferdigstilt fra Vøyenenga til Bjørum ovenfor Skui.

Den nye strekningen omfatter bygging av om lag 8,4 km ny firefelts vei, blant annet en tunnel på om lag 3,4 km under Sollihøgda. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2024, skriver regjeringen.

– En gledens dag

– Regjeringen bevilger milliardbeløp til samferdselsprosjekter i Asker og Bærum. E16 føyer seg inn i rekken, sier stortingsrepresentant Hårek Elvenes (H) fra Bærum.

– Dette er en lenge etterlengtet utbedring av en nasjonal og lokal flaskehals, som vil merkes i lokalmiljøet på Sollihøgda. Tiden med kø, kork og kaos over Sollihøgda er snart forbi. En gledens dag, sier stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp) fra Bærum.

528 millioner til Ringeriksbanen/E16

Regjeringen setter av 528 millioner kroner til videre planlegging av fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 Høgkastet – Hønefoss. Fellesprosjektet skal gi kortere reisetid mellom Oslo, Hønefoss og Bergen.

– Det er svært gledelig at regjeringen følger opp med 528 millioner til fellesprosjektet Ringeriksbanen /E16 og sikrer videre god fremdrift i dette arbeidet, sier Solveig Schytz, avtroppende leder av hovedutvalg for samferdsel i Akershus og gruppeleder for Venstre i fylkestinget i Viken. 

– Ringeriksbanen er avgjørende både for å få kortere reisetid å binde sammen Østlandet og Vestlandet, for å binde sammen hele Viken og for utviklingen av bo- og arbeidsmarkedet på Ringerike, fremholder Schytz. 

– Når Ringeriksbanen står ferdig, vil det være halvtimesruter på toget mellom Moss og Hønefoss, det blir en helt ny verden i forhold til dagens kollektivtilbud, sier Schytz.

– Avgjørende for hele Østlandet

– Ringeriksbanen/E16 er et helt sentralt prosjekt som har avgjørende betydning for utviklingen av hele Østlandet. Det er viktig å sikre fremdriften på dette prosjektet, både for å sikre bedre kollektivtransport for innbyggerne, for å bedre tilgjengeligheten til lokalt næringsliv, og muligheten for å skape nye arbeidsplasser. Derfor er jeg glad for at regjeringen nå følger opp videre, slik at tidsplanen holdes, sier Ida Lindtveit Røse, som er gruppeleder for KrF i Viken.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.