Skip to main content

Gjenåpning av E16-tunneler utsatt igjen

Bilistene må belage seg på fortsatt toveistrafikk i samme tunnel og redusert hastighet i Skuitunnelen og Brennetunnelen (bildet) på E16 til godt utpå nyåret.

FOTO: KARL BRAANAAS

Statens vegvesen utsetter gjenåpningen av Skuitunnelen og Brennetunnelen på E16 til over nyttår.

– Vi har ikke satt noen dato, men planen nå er gjenåpning i midten eller slutten av januar, sier Lars Lund i Statens vegvesen, teknisk byggeleder for strekningen.

Statens vegvesen forklarer at de avsluttende elektroarbeidene tar lengre tid enn forventet, dermed rekker de ikke å gjenåpne tunnelene før jul slik de håpet.

Sikkerhet først

Denne uken gjøres de siste fysiske arbeidene med elektroanlegg inne i tunnelene. Fra neste uke pågår testing av systemene med Statens vegvesen, Vegtrafikksentralen og leverandør.

– Det er omfattende testing blant annet for å ivareta sikkerheten, sier Lund. 

Ole A. Westberg fra Sollihøgda var i et leserinnlegg i Budstikka i oktober kritisk til tiden som er brukt på arbeidene, som startet i november 2018. Også på Statens vegvesens Facebook-sider har flere uttrykt forundring og kritikk. 

– Arbeidet har tatt lengre tid enn vi så for oss. Statens vegvesen liker aldri å stenge tunneler, men det har vært helt, helt nødvendig for å få gjort jobben, sier Lund.

Det er omfattende testing blant annet for å ivareta sikkerheten
Lars Lund, teknisk byggeleder i Statens vegvesen

Nesten 70 km nye kabler

– Flere reagerer på at de ikke ser at arbeid pågår?

 – Det kan jeg også tenke når jeg kjører forbi, men mye av arbeidet har vært kabling som ikke er synlig utenfra. Mye gjøres dessuten inne i tekniske rom i tunnelene, sier Lund.

Statens vegvesen opplyser at det i tunnelene er lagt nesten 70 kilometer nye kabler, tilsvarende mer enn strekningen Sandvika-Sokna.

Den 1,4 km lange Skuitunnelen og den 1,1 km lange Brennetunnelen åpnet 26. mai 2009. Ti år senere har altså tunnelene vært stengt i over ett år. Vegvesenet forklarer dette med nye tunnelsikkerhetsforskrifter og elektroforskrifter som er kommet etter at tunnelene ble bygget. 

Mye av arbeidet går ut på å bygge et styresystem som gjør at Vegtrafikksentralen raskt kan sette toveistrafikk på ett løp ved ulykker eller andre hendelser. 

Slutt på omkjøring

– Betyr det at det blir slutt på midlertidige omkjøringer på gamle E16 forbi blant annet Skui skole?

– Ja, det vil i tilfelle være svært sjelden, ved store hendelser der begge løp blir stengt. Så dette blir veldig bra for naboene langs gamle E16, sier Lund.

Statens vegvesen satset opprinnelig på å gjenåpne Skuitunnelen og Brennetunnelen samtidig som Bjørnegårdtunnelen åpnet i begge retninger i oktober. Gjenåpningen ble først utsatt til slutten av november, så til midt i desember, og nå altså til annen halvdel av januar. 

Utsettelsen betyr lite økonomisk for Statens vegvesen, ettersom de samme folkene i mange år har jobbet og skal jobbe videre med hele E16-utbyggingen mellom Sandvika og Hønefoss. 

– Hvor sikkert er det at det ikke blir nye utsettelser?

– Jeg kan ikke gi noen lovnad, men vi ser at arbeidet går fremover uke for uke. Også for oss skal det bli deilig å bli ferdig, sier Lund.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.