Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. På landsbasis er nedgangen på «bare» 12,5 prosent. I Oslo var nedgangen på 20,6 prosent.

I 2011 ble det solgt 6.135 nye dieselbiler i Asker og Bærum. I fjor hadde antallet falt til 3.355.

– Folk blir i mange sammenhenger påminnet om dieselbiler og forurensing, og at du risikerer et større verditap hvis folk ønsker å styre unna dieselbiler. Det gjør selvsagt noe med hvor lett det blir å få solgt bilen om noen år, påpeker ansvarlig redaktør Per Morten Merg i Bilnytt.

LES OGSÅ: Asker og Bærum: Her er de mest solgte bilene i fjor

  2011 2012 2013 2014 2015
Antall solgte nye dieselbiler 6135 5200 4948 4478 3355

Andre øker

På samme tid øker salget av både elbiler, hybridbiler og bensinbiler. Økningen i elbilsalget er prosentvis lik nedgangen i dieselsalget lokalt. Asker og Bærum er vel og merke et spesielt område, på grunn av at mange leasingbiler blir registrert her og dermed blir statistikken lett påvirkelig av det.

– Usikkerhet rundt fremtidig verdi er nok til at folk velger en annen type bil, for det er nok alternativer å velg mellom. De aller fleste dieselbilene har jo et alternativ i enten bensin eller ladbar hybrid, påpeker han.

Merg viser til at fjoråret var preget av stort bilsalg, både nye biler og brukte.

LES OGSÅ: Hovedstaden har skjøvet Bærum ned fra Tesla-tronen

Forskjell mellom merkene

De store taperne på dieselsiden er Volvo (minus 30 prosent) og BMW (minus 53,5 prosent). Også Citroën blør, med en nedgang på 53,5 prosent. Land Rover økte på sin side dieselsalget med 64,4 prosent.

Volvo er merket som selger flest dieselbiler i Asker og Bærum, med 600 nye biler i fjor.

Det gir dem en markedsandel på 19,9 prosent av nybilsalget.