Full gass fra Vollen

VOLLENBÅT: Vollenbåtene «Baronen» og «Baronessen» bør bygges om til å kunne seile på biogass, skriver Tor Smaaland.FOTO: KARL BRAANAAS

VOLLENBÅT: Vollenbåtene «Baronen» og «Baronessen» bør bygges om til å kunne seile på biogass, skriver Tor Smaaland.FOTO: KARL BRAANAAS

Av

Folkekravet er umiddelbare, hyppigere avganger med miljøvennlige båter.

DEL

MeningerLangt over hundre deltok på informasjonsmøtet om Vollenbåten på Oslofjordmuseet 13. februar.

Fremmøtte politikerne overbød hverandre med lovnader om å imøtekomme folkekravet innen 2022, men trolig først i 2024. Det er altfor sent!

Selskapet Norled betjener i dag B20-linjen Slemmestad-Vollen-Aker Brygge. Selskapet Ruter er bestiller. Kontrakten varer til 2024. Det skaper problemer med omlegging. At Ruter ikke stilte miljøkrav til operatøren lar jeg ligge. Det er langt mer interessant å peke på en løsning allerede i 2019 med en betydelig lavere prislapp enn de svimlende millionene som ble presentert på møtet.

Knut Førsunds innlegg: Få elfergen på fjorden

Monica Vee Bratlies innlegg: Nærmere utslippsfri hurtigbåt på fjorden

Slik kan det gjennomføres:

Hovedmålet er en klimanøytral (netto nullutslipp) båttransport, det vil si at båtenes samlede energiforbruk ikke øker tilførselen av klimagasser til atmosfæren. Politikerne peker på at nye el-batteri eller hydrogendrevne båter er løsningen. Mon det. Bærekraftige klimaregnestykker strekker seg lenger enn som så.

Å bygge en helt ny båt krever mye energi og gir naturlig nok store utslipp i produksjonen. Å anlegge eventuelle ladestasjoner på land krever også sitt. Å bygge om en eksisterende båt gir totalt sett et langt bedre miljøregnestykke. En dieselmotor kan med relativt enkle grep bygges om til gassdrift. Oslofjordfergen MS Prinsen har tuslet frem og tilbake fra Aker Brygge til Nesodden på biogass siden 2016. Det kan selvfølgelig også dagens Vollen-dieselbåt «Baronen» gjøre. Ombyggingen tar fire-fem uker og koster ikke svimlende millionbeløp.

Fremdriften kan gjøres slik:

Bygg om lillesøster «Baronessen» til gassdrift nå før sommeren. Sett den i drift fra lavsesong juni og bygg om «Baronen». Sett begge båtene i drift fra august 2019 med høy frekvens i rushtiden og redusert frekvens utenfor rushtiden og i helgene. Gasstanker kan settes klare på land på Slemmestad. Det koster ikke i nærheten av en eventuell ladestasjon for batteridrift. Fylling skjer kortreist fra Veas sitt biogassanlegg. Råvaren er kloakk og søppel som må anses som nærmest evigvarende og klimanøytral energi.

Økonomien ordnes slik:

Asker kommune har avsatt 77 millioner kroner til miljøvennlig Vollenferge med hyppigere avganger. Tilby noen av disse millionene til Norled for ombygging av båtene, noen av dem til etablering av tankstasjon for gass, noe på å etablere bedre infrastruktur (matebusser, innfartsparkering m.v.) og et beløp til støtte for driften av pilotprosjektet «Full gass til Vollen». Sett av et lite beløp til analyser av eventuelle endringer i trafikkmengden på Slemmestadveien/Røykenveien. Dersom suksess, vurder å bestille nye båter.

Energiteknologien er i nesten uforståelig rask utvikling. Det vi tror er smart i dag, er trolig dustete om fem år.

Derfor er det fornuftig å haste seg langsomt frem. En ombygging av dieseldrevne båter til gassdrift er bærekraftig, klimanøytral og kostnadseffektiv mellomstasjon som kan nås i 2019. Når kontrakten med Norled løper ut i 2024 har det med sikkerhet oppstått noe innmari mye smartere enn å førstegenerasjon batteriferger.

Følg debatten på budstikka.no/debatt


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags