Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Visma InSchool begrenser pedagogisk arbeid

Det er store utfordringer med Visma InSchool, skriver artikkelforfatteren. Bildet viser en nettside utviklet av en Valler-elev for å holde oversikt over timeplanen, etter store innføringsproblemer med VIS.

Foto: Trude Blåsmo

Lærere i Akershus opplever ikke daglige forbedringer av Visma InSchool.

Det er oppsiktsvekkende lesning i Budstikka 26.10.19. Adm.dir. Leif Arne Brandsæter i Visma beskriver en virkelighet lærere og ledere ikke kjenner seg igjen i. Vi takker for at direktøren beklager situasjonen. Men resten av innlegget kan ikke stå uimotsagt. Foreldre og elever i Akershus må få høre fra andre som bruker systemet, at direktøren i Visma i beste fall forskjønner situasjonen.

Hovedtillitsvalgte fra Utdanningsforbundet har undersøkt påstandene som direktøren i Visma kommer med. Lærere i Akershus opplever ikke daglige forbedringer av systemet, de opplever ikke at problemer blir løst raskt. Når Visma sier at bildet ikke er så mørkt, kan vi si at det er så mørkt. Etter mørketid kommer det lysere dager. Vi håper det også vil skje med dette IT- prosjektet.

Visma sier at utrullingen har vært nøye planlagt. Hvorfor opplever da lærere og ledere omfattende problemer i sin arbeidshverdag? Systemet beskrives som tungvint og tidkrevende. Det er fortsatt feil med timeplaner, fravær og karakterer, noe som også berører elevenes lovregulerte rettigheter. For lærerne er det problemer med lønn, stillingsprosenter og vikartimer. Dette bryter med avtaleverket i skolen. Helt grunnleggende forutsetninger for et system er å oppfylle gjeldende lov og avtaleverk. Det gjør systemet per i dag ikke.

90% av de tillitsvalgte svarer at lærernes pedagogiske skjønn og ansvar utfordres med bruk av systemet.

Akershus fylkeskommune har innsett at situasjonen er kritisk og har bevilget ekstra penger og satt inn flere ressurser. Ytterlige ressurser er nødvendig for å hindre kompetanseflukt som følge av ekstreme arbeidsmengder.

Visma har jobbet med systemet i ti år. Det er brukt anslagsvis over en halv milliard kroner på utviklingen av programmet. Dette er utgifter som i all hovedsak blir belastet fylkeskommunene som eier prosjektet gjennom selskapet Vigo.

Lærerne og lederne i Akershus fylkeskommune gjør en uvurderlig innsats for at systemet etter hvert skal fungere bra nok til at resten av fylkene i Norge kan ta i bruk systemet. Det er vårt ansvar å melde fra om at VIS ikke fungerer godt nok til å kunne rulles ut i resterende fylker i 2020.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.