Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vil Dale sette E18 i spill?

NY E18: Planene for ny E18 fra Lysaker til Ramstadsletta er utsatt. Det er ikke mye å være stolt av, skriver Stein Fyksen.

Det er nærliggende å forstå at samferdselsministeren vil sette hele E18-prosjektet i spill.

Arbeidet med eiendomserverv og prosjektering av E18 i Bærum har pågått i flere år med bevilgninger over statsbudsjettet. Reguleringsplanen Lysaker–Ramstadsletta er for lengst vedtatt.

Dessverre har det vært mye fram og tilbake om prosjektets første etappe skulle fram til Strand, eller om det skulle gå til Ramstadsletta. Dette har allerede har ført til forsinkelser.

E18 i Bærum er et komplisert prosjekt som krever store ressurser til planlegging som grunnlag for gjennomføring. Kostnadene er anslått til ca. 14 milliarder kroner.

Prosjektet er viktig for å bedre alle typer transport i området. Ikke minst gjelder dette forholdene for kollektiv- og gang-/sykkeltrafikken.

Ordføreren om E18-utsettelse: Ordføreren om E18-utsettelse: – Dette blir rett og slett tullete

For Bærum er ny E18 et formidabelt miljøtiltak. Men også for biltrafikken bedres fremkommeligheten. Planene var at anleggsarbeidene skulle starte høsten 2019.

Plutselig kommer det en beslutning fra samferdselsminister Jon Georg Dale om at arbeidet med Pengemangel forsinker ny E18 . Begrunnelsen er at prosjektet har et merforbruk i forhold til budsjettet.

Det kan sikkert holde som en formell begrunnelse. Statens vegvesen er kjent for å ha en god budsjettdisiplin, og det har etter alt å dømme vært klart over lengre tid at det lå an til et merforbruk. Dette kom neppe som noen overraskelse. Det burde ikke vært veldig vanskelig å finne en løsning på dette om man hadde villet. Her virker det som at statsråden har vært en smule rask til å «gripe revolveren».

Konsekvensen av dette er at en godt etablert prosjektorganisasjon hos Statens vegvesen mer eller mindre må legges ned. I tillegg må godt og vel 100 ingeniører hos tekniske rådgivere finne annet arbeid. Dette koster. Men ikke minst går viktig kompetanse ut av prosjektet. Dette koster enda mer.

E18-advokaten: «E18-advokaten»: – Beboerne blir brukt i et politisk spill

Det er nærliggende å forstå Dales beslutning slik at han vil sette hele prosjektet i spill.

Så beroliger statsråden i et intervju i Aftenposten 1.februar 2019. Her kommer han med følgende utsagn: «De som kjemper mot E18 er dømt til å tape».

Jeg håper han får rett i det. Det eneste statsråden i så fall har oppnådd er å utsette prosjektet med et par år, samt å påføre det unødige ekstrakostnader. Dette er ikke mye å være stolt av.

Det statsråd Dale tydeliggjør ved sitt vedtak er at Statens vegvesen ikke har de forhold å arbeide under som etaten burde ha. Han bør ta en skikkelig gjennomgang av rammebetingelsene, og sørge for at disse blir slik at Statens vegvesen kan arbeide effektivt.

Det er politisk uansvarlig at etaten beviselig må arbeide under forutsetninger som hindrer effektivitet. Det jeg trekker fram her er bare ett eksempel.

For E18s del er det bare å håpe at feilen rettes opp i revidert budsjett til våren, og at bompengeproposisjonen kommer fram raskt, slik at skaden gjøres minst mulig.

Budstikka mener: Utsettelse skaper ny usikkerhet

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.