Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Viken satser på kollektivtransporten

Fylkesråd Kristoffer Robin Haug (MDG).

Foto: KARL BRAANAAS

Budstikka påstår på lederplass 11. februar at «Oslo og Viken bryter prisløftene».

Avisen begrunner tittelen med at Ruters kollektivpriser ved nyttår ble justert opp i henhold til konsumprisindeksen, mens fylkesrådet i Viken har sagt vi vil jobbe for å redusere prisene.

Det er riktig og viktig at Budstikka er tett på debatten om kollektivtrafikktilbudet i Viken, og det er flott at avisa er utålmodig på innbyggernes og fylkesrådets vegne. Men konklusjonen lederskribenten trekker er nok forhastet og for lettvint.

For det første: Ruter gjør sine årlige prisjusteringer i januar for å dekke inn de kostnadene kollektivtrafikken i Oslo og Akershus får som resultat av prisøkningen på varer og tjenester ellers i samfunnet. Denne prisjusteringen blir besluttet av Ruters styre, uten innblanding fra Ruters eiere. Vi kan selvfølgelig påvirke prisen ved andre anledninger, og det er nettopp det vi jobber for.

For det andre: Fylkesrådet i Viken har formelt vært på jobb i en drøy måned. Plattformen vår setter retningen for arbeidet vårt de kommende fire årene. Vi er et ambisiøst fylkesråd, men selv ikke vi har en forventning om å nå alle våre mål før vi har fått navneskilt på kontordøra. Men vi er også utålmodige, og arbeidet for reduserte kollektivpriser er noe vi i fylkesrådet i Viken prioriterer høyt.

For det tredje: Viken får sine inntekter fra staten, og har ikke fått økte rammer til å løse de voksende utfordringene vi står ovenfor. Vi trenger staten med på laget for å få et best mulig kollektivtilbud, med et prisnivå som stimulerer til at enda flere velger kollektivt. De krevende forhandlingene om Oslopakke 3 er første anledning vi har til å gjøre noe med dette.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.