Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vi trenger et folkemøte om E18-broen

– Merkostnadene ved en tunnel er finansiert i løpet av meget få år, skriver innsenderen om planene for ny E18 forbi Sandvika.

– Merkostnadene ved en tunnel er finansiert i løpet av meget få år, skriver innsenderen om planene for ny E18 forbi Sandvika.

Foto: KIM VAN DER LINDEN

Det er forstemmende å lese at prosjektleder Bjørn Nyquist i Statens vegvesen ikke for lengst har lagt til grunn politikernes klare ønske om at motorveibroen i Sandvika må fjernes. 

Det minner meg om folkemøtet på Blommenholm skole 5. mars 1993 der 400 beboere fikk høre NSBs prosjektleder fortelle om planene for det nye dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika. 

Begrunnelsen for at NSB ønsket å legge dette i dagen, var at NSB ønsket å gi sine passasjerer en hyggelig opplevelse på reisen inn til Oslo og at kostnadene for en tunnel var 10 prosent høyere.

Ikke rart at folkemøtet buet og kunne opplyse prosjektlederen og de fremmøtte politikere at merkostnaden tilsvarte ett års skatteinntekter fra de boligene NSB måtte rive. I tillegg ville mange andre fraflytte sine boliger langs den nye jernbanen og redusere Bærums årlige skatteinntekter i betydelig grad. 

Ordfører Odd Reinsfelt tok poenget og fikk NSB til å prioritere tunnelen, som i dag ligger godt under bakken.

Når prosjektleder Nyquist sier til Budstikka 22. mars at det er komplisert å bygge tunnel under Sandvikselven, har han neppe vært på besøk hos sine kolleger på Vestlandet. 

At avlastning ved uhell og brann ikke lar seg løse uten motorveibroen og nye blokkerende lokalveier, vil utløse buing på et nytt folkemøte. Da får heller trafikken bli stående noen timer til saken er løst, de meget få gangene det måtte inntreffe. 

Å sette dette behovet for trafikkavvikling opp mot den daglige støy og forurensing vi nå opplever, faller bare på sin egen sosiale urimelighet.

Dersom fjerningen av broen krever ny finansiering, er det bare å regne ut hvor mange boliger man kan bygge på cirka 3 km av det gamle motorveifundamentet (unntatt broen) mellom Blommenholm og Ikea. 

Bygger man lave terrassehus med tre etasjer på det sørligste løpet og bruker kjørebanene inn mot fjellet til adkomst og parkering, får man med god avstand mellom blokkene plass til 500 leiligheter. Bygger man høyere, kan dette dobles og tredobles. 

Med årlige skatteinntekter per leilighet på si en halv million kroner vil jeg mene at merkostnadene ved en tunnel er finansiert i løpet av meget få år.

I motsatt fall kan man se bort fra at noen ønsker å bo på et utfylt Lakseberget med støy fra motorveien mot soveromsvinduene. De nye leilighetene som nylig er blitt solgt i Sandvika med forventning om at motorveibroen rives, vil også tape seg i verdi.

Jeg foreslår at ordfører Lisbeth Hammer Krog innkaller prosjektleder Bjørn Nyquist til et nytt folkemøte før han kaster vekk flere penger på et prosjekt folket ikke kommer til å akseptere.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.