Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vi trenger de alternative skolene

– For mange av elevene har Glassverket, Skarva og Sandviksbukta (bildet) skoler vært redningen, skriver innsenderne.

Foto: NILS JOHAN DAHL

Handlingsprogrammet for Bærum kommune foreslår å legge ned Glassverket, Skarva og Sandviksbukta skoler. Tre små skoler som gir tilbud til de få elevene som faller utenfor det vanlige skoletilbudet.

Bærum kommune har en velment visjon for skolen: «Alle elever i Bærumsskolen skal få maksimalt faglig og personlig utbytte av sin skolegang.» 

Opplæringsloven slår fast at elevene har krav på tilpasset opplæring: «Skolen skal legge til rette for læring for alle elever og stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring.»

Det er mye kvalitet i Bærumsskolen. Det er mange dyktige og dedikerte lærere som strekker seg lenger enn langt for å møte enkeltelevers behov. Det er mange elever som får tilpasset og tilrettelagt undervisning, som utvikler både lærelyst og tro på egen mestring. 

Men skolen har fra tid til annen elever det er vanskelig å tilrettelegge for. Norsk skole har blitt mer og mer teoretisk. Med all verdens tilpasning er det noen barn som ikke finner sin plass inne i klasserommet, hvor aktiviteten stort sett foregår ved en pult. 

Noen elever sliter med å mestre kravene, mister mot og motivasjon, utvikler et lavt selvbilde og trekker seg fra det sosiale fellesskapet. For mange av disse elevene har Glassverket, Skarva og Sandviksbukta skoler vært redningen. 

Disse skolene tilbyr ikke mer av det samme som ikke virker, de tilbyr noe annet. De har fokus på praktisk aktivitet, læring og kompetansebygging gjennom arbeid og aktivitet. 

Her kan elevene få støtte til teorifagene i et lite og oversiktlig miljø samtidig som de kan bygge selvtillit ved å få bruke andre sider ved seg selv i stallen, i båten, med fiskestanga, i snekkerverkstedet – i skogen og ved elva. Her kan de bli sett på en annen måte både av medelever og av voksne.

Dette er ikke et tilbud som kan erstattes med å gjeninnføre «hjelpeklassene» som vi heldigvis la ned i forrige århundre en gang. Dette er et tilbud til de aller mest sårbare elevene vi har om å utvikle seg selv og sine sterke sider i et miljø hvor de ikke hele tiden må måle seg mot de andre, de som lykkes.

La Bærumsskolens visjon gjelde for alle elever. La ikke kortsiktig innsparing ramme de aller mest sårbare elevene vi har. 

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.