Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vi sees på hjul i 2021

– Sykkel er ikke bare for veltrente menn i førtiårene med tights, Strava og den nyeste karbonmodellen. Det er en morsom, effektiv og miljøvennlig måte å ta seg fra A til B, skriver innsenderne. Her fra Fornebuveien.

– Sykkel er ikke bare for veltrente menn i førtiårene med tights, Strava og den nyeste karbonmodellen. Det er en morsom, effektiv og miljøvennlig måte å ta seg fra A til B, skriver innsenderne. Her fra Fornebuveien.

Foto: KARL BRAANAAS

Dersom Bærum skal nå sine utslippsmål, er vi avhengige av et sykkelskifte. Det kommer til å kreve dedikasjon og smarte løsninger.

Til tross for at det er vått, kaldt og mørkt ute har sykkel vært på agendaen for oss folkevalgte de siste ukene. Dersom vi skal nå klimamålene, må flere velge sykkel fremfor bil. Vårt utgangspunkt er ikke å gjøre livet vanskeligst mulig for bilistene, men heller å gjøre det enklere å velge miljøvennlige alternativer.

Det forutsetter tre ting: at det blir enklere, tryggere og mer behagelig å velge sykkelen. 

Mange forteller i dag at en av de største barrierene som hindrer dem å velge sykkel, er at det oppleves utrygt. Trafikkbildet er krevende, og ofte må man dele fortau med fotgjengere eller veibanen med biler og busser. Vi vet at mange ønsker å bruke sykkelen på deler av turen, for eksempel til T-banestasjonen.

Høyre har hatt sykkel høyt på agendaen de siste årene. I 2020 hadde Bærum historiens største sykkelbudsjett, og også i år satser vi tungt på sykkel. Vi har nettopp vedtatt en handlingsplan for sykkel, der det konkretiseres nøyaktig hva vi skal gjøre i år. 

En av utfordringene er å få mer sammenhengende sykkelvei. Derfor må vi finne løsninger som separerer gående og syklende, samtidig som man sørger for at det blir lettere for syklistene å sykle deler av strekningen.

Høyre er fornøyd med planen, men la frem noen forslag som ble vedtatt. Kommunen skal nå se på hvordan vi kan etablere flere sykkelbokser og sykkelhoteller på T-banestasjonene. Da vet du at sykkelen er både tørr og trygg til du kommer tilbake. 

I tillegg ønsker vi å se på sykkelveiene i sin helhet. Dersom flere skal bruke sykkelen, er det viktig at reisen oppleves som sømløs, også over lengre avstander. Visse områder i Bærum er ekstra krevende å komme seg gjennom, blant annet Sandvika. Her må vi skape et tydelig skille mellom mennesker og kjøretøy.

Sykkel er ikke bare for veltrente menn i førtiårene med tights, Strava og den nyeste karbonmodellen. Det er en morsom, effektiv og miljøvennlig måte å ta seg fra A til B. 

Hvis vi folkevalgte skal sette hårete mål om sykkelandel og utslippsreduksjoner, må vi også levere i vår ende. Har du innspill, ta gjerne kontakt. Vi sees på hjul i 2021!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.