Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vi må tørre å belønne det eksepsjonelle i skolen

Knut-Eirik Baade representerer Liberalistene i Bærum.

Knut-Eirik Baade representerer Liberalistene i Bærum.

FOTO: PRIVAT

Skoledebatten domineres som regel av skolesliterproblematikk. Frafall, tidlig innsats, you name it – det er dette det står spaltemeter på spaltemeter om i bl.a. stortingsmeldinger om utdanning. 

Elevene som presterer godt nevnes knapt, og eksisterer ikke som en prioritert elevgruppe -– selv om enhetsskolen er like obligatorisk for disse som for andre elever. Likevel er altså noen små kroner i belønning og litt heder og ære nok til at en i utgangspunktet positiv setting skal domineres av «tenk på de svake»-tankegang. 

Det eneste tidspunktet i året hvor de beste elevene hylles, er når disse sekservitnemålene trekkes frem. Såpass må det være plass til, uten at noen skal begynne å furte over oppmerksomheten. Vi kan ikke stue bort kompetente elever, fordi noen mener de er et problem for dem som ikke får like gode resultater.

Vi trenger flere gulrøtter til de skarpeste elevene. Det er mange som ikke har noen stor grunn til å forbedre karakterene sine, siden de kommer inn der de vil. Hvis det som må til for å få noen av disse elevene til å sette seg et hårete mål er noen tusenlapper, et diplom og en avisartikkel, er det vel anvendte ressurser. 

Vi kan gjerne kalle det simpelt, men til dere som syns penger er feil lokkemiddel: hva er alternativet? Hva vil dere gjøre for at elevene som får gode nok (for dem) karakterer uten innsats skal jobbe hardere med skolearbeidet? Det er lett å klage, og litt verre å komme med gode alternativer.

Gode arbeidsvaner er viktig. Mange elever går gjennom skolen uten å lære seg å jobbe hardt over tid med ting de ikke syns er interessant, fordi nivået i skolen er for lavt, og utfordringene uteblir. Det er for behagelig å bare gjøre leksene i friminuttet og få en femmer på prøvene ved å styrtlese kvelden før. 

Men på et eller annet tidspunkt møter vi veggen. Skal du skrive en masteroppgave, en doktorgradsavhandling, eller fungere i arbeidslivet, blir disse gamle uvanene fort et stort problem. Dette er like mye skolens ansvar som det å lære bort fagkunnskap. Vi må godta at ekstraordinære elever trenger noe annet enn andre elever, og gjøre det som kreves for at de skal være motiverte for å yte som best de kan.

I den grad vi skal diskutere premiering, burde det heller være om vi skal belønne relative prestasjoner, som «best i klassen/på skolen» eller heller absolutte prestasjoner av typen «minst 5,5 i snittkarakter». 

Å fjerne pengepremiene gagner ingen, men vi skulle heller prøvd å få til en ekstern finansiering. Det kunne gjerne vært en pott på noen hundre tusen kroner, som fordeles på sterke prestasjoner i Bærumsskolen. Dette kan være å gi en andel av potten til elever som får minst 5 på eksamen i et fag de forserer, eller utmerket seg spesielt i realfagsolympiader, eller får et visst karaktersnitt – for eksempel.

Vi burde hylle og belønne våre beste elever og gjøre det vi kan for at de skal få ut det som bor i dem – i stedet for å klage over at de får oppmerksomhet og et symbolsk gavekort. Janteloven har ingen plass i skoledebatten.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.