Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vi må ha ambisiøse klimamål

– Vi kan ikke satse på utskifting av bilparken fra fossilbiler til elbiler alene, da dette ifølge prognosene kommer til å flate ut og ikke gi oss nok reduksjon i utslipp. Derfor må vi prioritere tiltak både innen transport og innen andre områder som bygg og anlegg og forbruk, skriver Hans Rugset (til venstre) og Nikki Schei i Bærum MDG. Her på Gjønnes stasjon på Kolsåsbanen.

– Vi kan ikke satse på utskifting av bilparken fra fossilbiler til elbiler alene, da dette ifølge prognosene kommer til å flate ut og ikke gi oss nok reduksjon i utslipp. Derfor må vi prioritere tiltak både innen transport og innen andre områder som bygg og anlegg og forbruk, skriver Hans Rugset (til venstre) og Nikki Schei i Bærum MDG. Her på Gjønnes stasjon på Kolsåsbanen.

Foto: TRINE JØDAL

Nå skal Bærums klimastrategi revideres.

Strategien ble vedtatt i februar 2018 og hadde som mål at klimagassutslippene skal reduseres med 40 prosent innen 2030. 

Både målene og virkemidlene skal nå oppgraderes, og vi i Bærum MDG ønsker å øke ambisjonsnivået og styrken på tiltakene betraktelig.

For det haster nå. Vi har under ni år på oss for å halvere utslippene på global basis. Det må til hvis vi i det hele tatt skal klare å nærme oss Parisavtalens mål om å begrense den globale oppvarmingen til maksimalt 2 grader i år 2100, og dermed unngå å etterlate oss et samfunn med nær uoverkommelige klimaendringer til våre etterkommere.

I utkastet til revidert klimastrategi som nylig ble lagt frem fra kommunedirektøren, legges det opp til et mål om 50–55 prosent reduksjon av utslippene i 2030 sammenlignet med 2009. 

Dette mener vi er svært lite ambisiøst. Det er faktisk helt nederst i rekken av klimamålene for 2030 i landets ti største kommuner. De fem øverste, foruten Bærum, ligger mellom 100 prosent reduksjon (Bergen) og 80 prosent (Trondheim).

Bærum er en av de økonomisk mest robuste kommunene i hele landet. Vi har et innovativt og fremtidsrettet næringsliv som er svært opptatt av bærekraft, og befolkningen vår er i snitt blant de mest ressurssterke i landet. 

Vi har dermed de aller beste forutsetninger for å lede an i kampen for å redusere klimagassutslippene, og det tilsier at vi bør ligge helt i toppen av listen.

Bærum MDG vil derfor foreslå å sette inn et mål om 90 prosent reduksjon av utslippene i 2030 sammenlignet med 2009. Det mener vi er fullt ut oppnåelig, men det vil kreve mye av oss. Både kommunen, befolkningen og næringslivet må delta i tidenes dugnad, en dugnad ikke så helt ulik den vi deltar i akkurat nå. 

Forskjellen er at målet vårt er et stykke lenger frem i tid, og ikke er så konkret som det å bekjempe en pandemi. Men det er minst like viktig å bekjempe klimakrisen som det er å bekjempe pandemien.

Bærum MDG vil foreslå et mål om 90 prosent reduksjon av utslippene i 2030 sammenlignet med 2009.

Det er viktig å få befolkningen med seg i en slik dugnad. Da er det godt å vite at halvparten av befolkningen i Norge vil ha tiltak mot klimakrisen som er like inngripende som tiltakene mot covid-19-pandemien, ifølge en undersøkelse nylig. 

Vi som politikere trenger derfor ikke bekymre oss så mye for at det blir stor motstand mot tiltak som vil påvirke hverdagen vår i betydelig grad.

Hele 80 prosent av utslippene i Bærum kommer fra veitrafikken. Derfor må vi redusere utslippene fra denne sektoren for å få ned utslippene totalt. 

Vi kan ikke satse på utskifting av bilparken fra fossilbiler til elbiler alene, da dette ifølge prognosene kommer til å flate ut og ikke gi oss nok reduksjon i utslipp. Derfor må vi prioritere tiltak både innen transport og innen andre områder som bygg og anlegg og forbruk. Det forventes faktisk av oss!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.