Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vi må fortsette med hjemmelekser i Bærum

– Vi må fortsette med hjemmelekser i skolene i Bærum, skriver innsenderne.

– Vi må fortsette med hjemmelekser i skolene i Bærum, skriver innsenderne.

Foto: TRINE JØDAL

I et innlegg i Budstikka 28. september og i Aftenposten Si ;D, skriver Helene Borhaug, leder i Bærum AUF, at vi elever må ta et oppgjør med hjemmeleksene i Bærum. 

Hun er mot at skolene i Bærum skal fortsette å gi oss elever hjemmelekser, og vil heller innføre en heldagsskole der leksene blir gjort på skolen. Dette mener vi er i helt feil retning i norsk skole. 

Ifølge Helene Borhaug får en 13-åring med ADHD og dysleksi anmerkning på anmerkning hvis hjemmeleksene ikke blir gjort. 

Dagens utdanningstilbud tar vare på elever med for eksempel ADHD og dysleksi, lærere er der for å hjelpe, ikke straffe. Hvis lærere oppdager et mønster i spesifikke elevers anmerkningshistorie, vil de umiddelbart snakke og hjelpe denne eleven. 

Det er nettopp derfor vi har spesialpedagoger, for å ivareta og motivere, ikke presse og demotivere. 

For skoleelevene våre vil hjemmelekser være sunt og lærerikt. 

Simen Preus Dovland (15) er medlem av Bærum Unge Høyre.

Simen Preus Dovland (15) er medlem av Bærum Unge Høyre.

FOTO: PRIVAT

Hjemmelekser lærer elever pågangsmot for å oppnå mestringsfølelse og mestringsevne. Lekser skaper gode arbeidsvaner, som er viktig i alle ledd av livet, om det er studiehverdag eller jobbhverdag. Lekser er viktig fordi man lærer av å repetere, det er et viktig verktøy for lærerne, og det er bra for oppfølgingen hjemme slik at foreldre vet hva barna gjør på skolen.

Sara Bough-Jensen (16) er medlem av Bærum Unge Høyre.

Sara Bough-Jensen (16) er medlem av Bærum Unge Høyre.

FOTO: PRIVAT

En slik ordning som Borhaug foreslår, vil koste ufattelige mye penger. Penger som kunne ha gått til andre viktigere saker, blir da satt til å ha lærere lenger på skolene. 

Det er heller ikke sånn at alle elever ønsker dette, så det kommer til å ende med at en stor andel av pengene blir brukt på noe ikke alle ønsker.

Helene Borhaug skriver at det ikke er alle som klarer eller får hjelp til å gjøre hjemmeleksene hjemme. 

Det er riktig, men det gjelder ikke alle. Vi har høynet kravet for å komme inn på lærerutdanningen og tilbudt etter- og videreutdanning til rekordmange lærere. Dette har vi gjort for at de elevene som synes skolen er vanskelig, skal få gode lærere. 

Utfordring i hverdagen er sunt for skoleelever, det er derfor vi må fortsette med hjemmelekser i skolene i Bærum.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.