Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vi må alltid arbeide for å bli bedre i eldreomsorgen

Budstikka har hatt flere oppslag, samt vist til debatt om en tidligere beboer i en omsorgsbolig som ikke fikk de tjenestene vedkommende ønsket.

Først vil jeg uttrykke min dypeste medfølelse rundt den tragiske hendelsen. Det er alltid trist når noen føler at de ikke får den omsorgen de ønsker. Budstikka hadde flere oppslag og var i kontakt med meg gjentatte ganger, for å få meg til å stille opp sammen med beboer. Jeg ville selvfølgelig stille opp, men alene da det var for stor avstand mellom den opplevde tjenesten og hva tjenestestedet bisto med. 

Budstikka viser til det jeg skrev på Facebook og diskusjonen jeg hadde med redaktør i Budstikka. Dette skrev jeg fem dager før Budstikka publiserte sin artikkel:

«Budstikka har hatt et par oppslag der det fremkommer at Bekkestua Omsorgsbolig er et fengsel. Jeg må innrømme at dette ikke så bra ut, og det var heller ikke bra. Først gikk Kommunalsjef Morten Svarverud og jeg en runde for å så på de forskjellige adkomstmulighetene til leilighetene, fire stykker. Deretter gikk vi inn og snakket med noen av de ansatte, men det var noen beboere som MÅTTE snakke med oss med en gang. Det var tilnærmet opprør blant beboerne, etter oppslagene i Budstikka. Dette kjente de seg ikke igjen i og de hadde det som plommen i egget. Den omtalte «hovedinngangen», er bare en snarvei som kan omtales mer som en kjøkkeninngang, og de som er dårlig til bens eller bruker rullestol, tar heisen. En sak har ofte flere sider, og denne saken har minst fire innganger. Den omtalte beboeren og alle andre beboere får hjelp til å komme seg ut når de ber om det. Det skal likevel presiseres at personalet i omsorgsboligene ikke er på tur med beboerne hele dagen. Til tross for en noe mangelfull fremstilling av Budstikka, var det bra at vi fikk sett på forholdene og dermed fikk fortgang i et par vedlikeholdsutfordringer. Budstikka er hjertelig velkommen til å snakke med andre beboere, som blant annet Wenche og Henrik Gundersen, som bare måtte snakke med oss. En riktig god påske til alle og ikke minst til beboere og ansatte på Bekkestua Omsorgsbolig».

Jeg vil bemerke at tjenestestedet kunne dokumentere hva de bisto beboer med for å komme seg ut av boligen. Jeg hadde møte med verge for å forsikre meg om at beboers rettigheter ble ivaretatt. Bærum kommune har et godt tilbud, selv om Budstikka har følgende overskrift: «Eldre som er friske i hodet, men syke i kroppen mangler et godt omsorgstilbud.» Flere av omsorgsboligene og sykehjemmene våre ivaretar eldre som er kognitiv friske, men har utfordringer med å bevege seg. Vi må alltid arbeide for å bli bedre og tilrettelegge tilbudet ut fra den enkeltes behov. Flere får et bedre tilbud neste år, når Lindelia og demenslandsbyen åpner.

I lys av min oppfordring til beboere og pårørende om å klage mer, har det kommet minst to klager til. Det setter jeg stor pris på og håper flere vil si ifra.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.