Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vi har tillit til våre ansatte

– Spesielt på en palliativ avdeling hvor omsorg, smertelindring og hjelp i livets siste fase bør stå i hovedsetet, skjønner vi svært godt at dette opprører over hele landet, skriver innsenderne om kartleggingssystemet på Hospice Stabekk.

– Spesielt på en palliativ avdeling hvor omsorg, smertelindring og hjelp i livets siste fase bør stå i hovedsetet, skjønner vi svært godt at dette opprører over hele landet, skriver innsenderne om kartleggingssystemet på Hospice Stabekk.

Foto: KARL BRAANAAS

Den siste uken har nyheten om at Bærum kommune ønsker å kartlegge ansattes dobesøk på Hospice Stabekk gått som en farsott i nasjonale medier.

Bærum SV er sterkt imot denne nedverdigende og totalt unødvendige behandlingen av kommunalt ansatte generelt, og ansatte på våre sykehjem spesielt.

Vi må nå slutte å tenke at helse og sykehjem skal drives etter profitt, og hvor hvert minutt av ansattes tid skal være effektivt. 

Dette nye rapporteringsregimet er en forlengelse av stoppeklokke-mentaliteten hvor hver prosedyre tidfestes og det avsettes altfor lite tid til den nødvendige psykiske omsorgen. 

Andre kommuner har klart dette mye bedre enn oss. Vi bør nå spørre oss om hvorfor det er slik.

Slik kan det ikke være. Spesielt på en palliativ avdeling hvor omsorg, smertelindring og hjelp i livets siste fase bør stå i hovedsetet, skjønner vi svært godt at dette opprører over hele landet.

Så kommer spørsmålet om hvordan våre sykehjem skal drives, med riktig omsorg for beboere og god og riktig bruk av våre skattekroner.

– Vi vet allerede nå at økt detaljert skjemavelde hvor ansatte skal registrere minutt for minutt ikke er svaret, skriver Stine Høivik (til venstre) og Eva Britt Søvdnes Myklebust.

– Vi vet allerede nå at økt detaljert skjemavelde hvor ansatte skal registrere minutt for minutt ikke er svaret, skriver Stine Høivik (til venstre) og Eva Britt Søvdnes Myklebust.

FOTO: PRIVAT

I de siste årene har vi sett at hvordan vi driver våre institusjoner har stor betydning for god behandling, og hvordan smitte beveger seg fra beboer til beboer, fra institusjon til institusjon.

Andre kommuner har klart dette mye bedre enn oss. Vi bør nå spørre oss om hvorfor det er slik, men vi vet allerede nå at økt detaljert skjemavelde hvor ansatte skal registrere minutt for minutt ikke er svaret.

Vi mener at økt grunnbemanning med faste dedikerte ansatte med riktig kunnskap vil føre til store gevinster for våre sykehjem. Når grunnbemanningen er god nok, synker behovet for vikarer. 

Vi vet at ansatte i fulltidsstillinger som arbeider på et tjenestested, føler større tilknytning og ansvar på arbeidsplassen, samt at man kjenner beboerne og deres behov bedre.

Når man trenger omsorg og ikke klarer alt selv, så er trygghet i situasjonen en viktig del av livskvaliteten. Det får man når man kjenner de ansatte, og ikke når det er nye ansikter og hender man må forholde seg til hele tiden. 

Dette er så selvsagt. Vi må dermed tørre å ta inn over oss denne kunnskapen og drifte våre sykehjem deretter.

Under pandemien har for eksempel Fredrikstad klar seg veldig bra med svært få utbrudd i sine institusjoner. Fredrikstad har en kommunal vikarpool hvor vikarene har vært tilknyttet bare én institusjon. Slik har de hindret at vikarer har dratt smitte med seg fra sted til sted. 

Dette må vi få til i vår kommune også. Det er ingen grunn til at bemanningsbyråer skal styre vår tilgang til fagpersonell: Vi må ansette dem selv. Slik vil vi få stabilitet og vikarer som kjenner hvert tjenestested bedre, og dermed får mulighet til å gjøre god og riktig jobb.

Bærum SV ønsker at kommunen viser sine ansatte tillit, legger bort kravet om minutt for minutt-registrering av arbeidsdagen, starter arbeidet med en kommunal vikarpool, øker grunnbemanningen i kommunale sykehjem og snakker med Asker kommune om deres arbeid med heltid i kommunen. 

Slik kan vi få våre institusjoner på fote.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.