Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vi følger med i timen

– Hvordan Høyre skal finansiere sin T-banesatsning skjønner ikke vi. Det hadde vært fint om de svarte på hvilke andre saker som skal prioriteres bort, skriver innsenderne.

– Hvordan Høyre skal finansiere sin T-banesatsning skjønner ikke vi. Det hadde vært fint om de svarte på hvilke andre saker som skal prioriteres bort, skriver innsenderne.

Foto: KARL BRAANAAS

Det var fornøyelig at vi klarte å tråkke Høyre på tærne. Vi må ha truffet en øm tå. Politikk er prioriteringer, og med Høyres nyvunne kjærlighet for T-banen i Bærum påpekte vi nettopp dette. 

Høyre bruker fine ord, men prioriterer annerledes. Fint at de kommer på banen, bokstavelig talt.

I sitt svar 9. april til vårt innlegg 29. mars sier Høyre at de ikke ønsker å nedskalere E18. Hvordan Høyre skal finansiere sin T-banesatsning skjønner ikke vi. Det hadde vært fint om de svarte på hvilke andre saker som skal prioriteres bort, heller enn å si at vi ikke følger med.

Fremtidens transport må bli mindre bil- og fossilsentrert om vi skal klare å nå klimamålene. Det er greit at Høyre er uenige i denne forutsetningen som de skriver i sitt svarinnlegg til oss. Vi mener fortsatt at å nå FNs klimamål er noe vi må prioritere. Da må vi satse på kollektive løsninger, for transportbehovet vil være der.

Halvor Ekeland (25), oppvokst på Eiksmarka, er 4.-kandidat til Stortinget for Akershus SV ved høstens valg.

Halvor Ekeland (25), oppvokst på Eiksmarka, er 4.-kandidat til Stortinget for Akershus SV ved høstens valg.

FOTO: PRIVAT

Bygging av nye motorveier er ikke våre prioriteringer, hverken for samferdsel, eller for å nå klimamålene. 

Vi er uenig med Høyre når de sier at ny E18 må bygges for miljøets skyld. Det er allment akseptert at når vi bygger mer vei, så øker trafikken. Derfor må vi heller bygge kollektive løsninger. 

Det ville vært redelig av Høyre at de sier at de ønsker bedre fremkommelighet og bygger ny E18 for å øke kapasiteten. Bærum SV ønsker ikke dette.

Høyre skriver i sitt svar til oss at «Det er viktig å se på E18 ikke bare som et motorveiprosjekt, men også som et samferdselsprosjekt». 

Det blir absurd å si at siden det også bygges et kollektivfelt og en kollektivterminal så er det et samferdselsprosjekt, som da vil være mindre miljøødeleggende. Det er lagt opp til en kapasitetsøkning ved prosjektet. Vi tror ikke at kapasitetsøkende motorveier er fremtidens samferdselsløsninger.

Stine Høivik (48) fra Bærum er 5.-kandidat til Stortinget for Akershus SV ved høstens valg.

Stine Høivik (48) fra Bærum er 5.-kandidat til Stortinget for Akershus SV ved høstens valg.

Foto: MALENE NILSSEN

Politikere må dulte i riktig retning dersom vi skal få til de endringene samfunnet trenger. Da holder ikke holdningen om at «folk nok velger den beste løsningen for samfunnet og miljøet», om det ikke er godt nok kollektivtilbud og det finnes mer bekvemmelige alternativer gjennom å bygge ut for økt biltrafikk. 

Vi deler troen på enkeltpersoners vilje, men da må det tilrettelegges. Bygging av motorvei tilrettelegger ikke for mer skinnegående transport.

Høyere har tidligere vist at de ikke satser på kollektive løsninger selv om det er ønsket i programmene slik de påpeker. 

Politikk er prioriteringer og faktiske handlinger. Når Høyre nå sa at de ønsket å satse på utvidelse av T-banen, håpet vi de hadde funnet en rundkjøring. Det holder nemlig ikke med ord når handlingene har vært å utsette Ringeriksbanen og Fornebubanen inntil monstermotorveien ble vedtatt. 

Vi følger med i timen og ser hvor prioriteringene av samfunnets milliarder går.

Bærum SV satser på miljøet fordi fremtidens generasjoner også trenger gode plasser å leve, i en verden som er tålelig. Slik regjeringen og Høyre styrer i dag, vil dette bli utopisk for fremtidens generasjoner. Lokalpolitikere må være med å ta dette ansvaret.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.