Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Vi er generasjon digital

TENÅRING: Ada Låhne (15) fra Lommedalen, som går i klasse 10a ved Mølladammen skole, var på besøk i it-bedriften Atea i forbindelse med Operasjon Dagsverk og skrev i den forbindelse denne teksten.
TENÅRING: Ada Låhne (15) fra Lommedalen, som går i klasse 10a ved Mølladammen skole, var på besøk i it-bedriften Atea i forbindelse med Operasjon Dagsverk og skrev i den forbindelse denne teksten.

Teknologi. Dagens oljebarn er generasjon digital natives.

Norske 15-åringer er oljebarn, en generasjon som lever med konsekvensene av oljen, på godt og vondt.

Les også: Ordfører advarer unge: – Ikke del det som ikke er ditt

Les også: – Sett grenser, lag mobilfrie soner

Les også: Advarer nybakte foreldre mot mobilbruk

Samtidig er vi generasjon digital natives, med verdens beste muligheter. Ser vi oss tilbake når tar vi ansvaret?

Som 15-åring i Teknologi-Norge består hverdagen min av skole, trening, streaks og sosiale medier. Jeg er neppe alene, hele 80 prosent av norske 15-åringer har smarttelefon.

Jeg står opp om morgenen og sørger for dagens streak på Snapchat. Jeg FaceTimer venninner allerede før frokost.

Gjennom skoledagen bruker jeg iPad. Etter skolen hører jeg på musikk på mobilen. All denne teknologien er jeg vokst opp med, som en naturlig del av min hverdag.

Vi er alle oljebarn, en generasjon som lever med konsekvensene av oljen, på godt og vondt. I Norge har det betydd penger til teknologi, som igjen skaper nye muligheter når vi ikke lenger kan leve på oljen.

Oljekrisen har ført til en helt annen situasjon for Nigerias oljebarn, hvor mange kanskje ikke har foreldre som har råd til å sende de på skolen.

På OD-dagen (Operasjon Dagsverk) jobbet norske skoleelever for å hjelpe Nigerias oljebarn. Det ga meg tid til å reflektere over min digitale hverdag og hvilke teknologiforventninger jeg har.

Snapper er en selvfølge, og det er viktig at mobilen fungerer som den skal og at vennene mine oppdaterer Facebook.

Det er helt annerledes enn forventningene mine foreldre hadde til teknologi da de var på min alder.

For Nigerias oljebarn er kanskje ikke snapstreaks en viktig teknologibekymring, sammenlignet med skolemuligheter eller forlatte oljerigger som forurenser drikkevannet.

Med teknologitilgang følger det et stort ansvar. Teknologi er for mange Facebook, Snapchat og Instagram, men det er også mye mer.

Det er videoskole om skoleveien er for lang. Det er roboten AV1 som går på skolen for langtidssyke barn. Det er fallsensorer som sier ifra når eldre mennesker faller ut av sengen.

Hvordan kan vi bruke teknologien til noe fornuftig?

Det er vanskelig å si, for det varierer fra person til person. Men vi bør huske å være mennesker i virkeligheten og ikke bare eksistere online.

Jeg sier ikke at vi bør kvitte oss med teknologi, men vi bør bruke teknologiens smarte løsninger til å gjøre oss til bedre personer.

Bruk smarttelefonen til å avtale når vi skal møte venner, eller til å holde kontakten med familie.

Vi må passe på den hårfine balansegangen mellom nytteteknologi og teknologi som vi bare bruker for å «drepe tid».

Teknologi er fint, fordi det løser hverdagsutfordringer. Generasjon digital natives har all makt i verden tilgjengelig, vi kan snakke med hvem vi vil, og gjøre det aller meste fra vår egen stue.

Enten vi er nigerianske eller norske oljebarn er vi allikevel først og fremst også mennesker. Derfor må vi se tilbake når vi tenker fremover.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Vi skal fortsatt ta vare på hverandre, hjelpe de som er syke og besøke våre bestemødre, med eller uten stikkontakt.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.