Er klimakampen vunnet?

ELBIL: – Tendensen er at elbilandelen øker og at dieselandelen går ned, skriver innsenderen.

ELBIL: – Tendensen er at elbilandelen øker og at dieselandelen går ned, skriver innsenderen. Foto:

Av

Lederen i Miljøpartiet De Grønne avdeling Bærum, Kim Zimmer, har utnevnt seg selv til regnemester og mener at mitt lille regnestykke om nedgangen i antall tonn CO2 er feil.

DEL

Selv har han funnet frem kalkulatoren og kommet frem til at det riktige tallet er cirka 6 prosent høyere enn mine tall.

Les også: Er klimakampen vunnet?

Men så har han jo i tillegg helt glemt eller elegant utelatt nedgangen i tonn CO2 for 2017.

Jeg har brukt Miljødirektoratets nye tall på klimagassutslipp fra april, som viser at både Asker og Bærum har kuttet utslippene med over 3 prosent hvert år siden 2011.

Utgangspunktet for oss begge er 250.000 tonn CO2 i 2011. Da er det jo ganske enkelt å regne ut frem til og med 2017. Derfor er mine tall tilnærmet riktige.

Reduksjonen av klimagassutslippene lokalt er svært gledelig, og Bærum kommune er nå i ferd med å kunne nå sitt mål med en reduksjon på 40 prosent innen 2030.

En av forutsetningene for å nå dette målet er at minst 30 prosent av bilparken må være utslippsfri i 2025.

Ferske tall fra Fjellinjen i april viser at elbilandelen i morgenrushet var på 24,2 prosent. I morgenrushet var hver fjerde bil en elbil.

Tendensen er at elbilandelen øker og at dieselandelen går ned, og dette er enda tydeligere i morgenrushet enn ellers på døgnet.

Selv med disse fine og gledelige tilbakemeldingene har MDG svært vanskelig for å svelge fakta, og mener på sin side at Bærum nøler med å ta sin del av ansvaret og selv med en kraftig forbedret klimastrategi gjør for lite og for sent.

Det vedtatte ambisjonsnivået i klimastrategien er ikke det høyeste som er realistisk å gjennomføre, men det høyeste det var mulig å få politisk flertall for i Bærum i 2018.

Det er slik et godt demokrati fungerer, Zimmer, med gode forslag, diskusjoner, litt «ta og gi» og en avstemming, noe som i denne saken ga et flertall for en reduksjon på 40 prosent innen 2030.

Mindretallet på venstresiden, med MDG i spissen, er kraftig lei seg for flertallsavgjørelsen og mener også at mange av de klimamålene Bærum har satt seg ikke er ambisiøse i det hele tatt, bare en fremskrivning av en utvikling som skjer uten aktiv lokal handling.

Men så viser det seg at det ikke er Bærum han er bekymret for, men resten av verden.

Han vil at vi i Bærum, med ressurssterke innbyggere med en økonomi de aller fleste samfunn i verden bare kan drømme om, må ta mer ansvar ved å slutte å handle unødvendige varer og slutte å fly.

Hva er egentlig alternativet til fly som likevel går etter rutetabellen? Flyet er jo den korteste veien til langt vekk.

Engasjementet omkring plastforurensing er også bra, og noe må gjøres, mener mange.

Og mens politikere blant annet diskuterer et forbud mot engangsartikler av plast, blir stadig flere småbarn sendt ut for å rydde søppel etter voksne, søppel som kommer flytende med Golfstrømmen fra land langt unna oss.

Barna lærer å rydde etter andre. Dette burde ikke være barnearbeid og heller ikke være en lokal greie, men en global oppgave.

Det er på slike ting små miljøpartier, som MDG, bør engasjere seg med å foreslå avfallsavgifter for skip, bøtelegging og anmeldelse ved forsøpling og ikke plage alle andre med begrensning i varekjøp og reiser.

Husk at lille Norge utgjør kun 0,068 prosent av verden, altså nesten ikke-eksisterende. Om vi slutter å handle og slutter å reise med fly, betyr det ingenting. Varene vil bli produsert, og flyene vil gå – uansett.

Nordmannen flyr mer og mer. I 2002 tok vi av åtte millioner ganger på en internasjonal flight. Prognose for 2025: 27,4 million ganger.

Vi kan vel kanskje tenke litt etter på hva vi gjør, men det betyr selvsagt ikke at vi ikke skal ha det komfortabelt.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Det vi sitter igjen med, det ønsker vi naturligvis skal være av den aller beste kvaliteten. Dum vivimus vivamus (La oss leve mens vi lever).

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags