Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

«Utfører du vold mot en lærer …»

– Dette er en holdning som ikke hører hjemme i det norske skoleverket, skriver innsenderen om uttalelsen fra Jan Mauritz Thalberg jr. i Bærum Frp.

– Dette er en holdning som ikke hører hjemme i det norske skoleverket, skriver innsenderen om uttalelsen fra Jan Mauritz Thalberg jr. i Bærum Frp.

Foto: KARL BRAANAAS

Onsdag 28. april publiserte Budstikka to artikler som omhandlet hvordan ansatte i Bærum kommune daglig blir utsatt for vold og trusler på jobb. 

Lærere utgjør en stor del av den gruppen som blir utsatt for slag, spark, spytting og lugging.

I denne sammenheng uttalte Bærum Frps Jan M. Thalberg jr. at:

– Det kan ikke være slik at en elev kan slå en lærer for så å bli ønsket velkommen tilbake på skolen neste dag. Utfører du vold mot en lærer, skal du ikke være velkommen tilbake på skolen. 

Dette er en holdning som ikke hører hjemme i det norske skoleverket.

Skoleansattes sikkerhet på jobb er en viktig prioritet. Ingen skal føle seg utrygge på jobb. 

Det er likevel viktig å understreke at barn og ungdoms utagerende adferd ofte er et uttrykk for deres egen utrygghet. Den utfordrende adferden kommer sjeldent ut av det blå.

 Disse elevene trenger å oppleve voksne som tåler dem. De trenger å oppleve mestring og positive voksne, ikke skoler som utestenger dem. 

Dette betyr ikke at skoleansatte skal akseptere å bli utsatt for vold og trusler på jobb. Det betyr imidlertid at skolene må ha ansatte med kompetanse om utagerende adferd hos barn og unge.

De ansatte må øve seg, slik at de føler seg trygge når situasjonene oppstår. De må ikke minst ivaretas etter at de har stått i en krevende situasjon.

Listen over forventninger til lærere begynner å bli lang. Det er derfor viktig å også benytte andre yrkesgrupper i skolen. Barnevernspedagoger, spesialpedagoger og vernepleiere med bred kompetanse om konflikt og utagering i skolen er nødvendig. Her har Bærum kommune en lang vei å gå.

Skoleansatte skal føle seg trygge på jobb. Å ikke ønske elever velkomne tilbake er likevel ikke riktig vei å gå. 

Dette innlegget er ment som en påminnelse om at elevenes utfordrende adferd vanligvis ikke starter hos eleven selv, men kommer som følger av omgivelsene rundt. Elevene bør ønskes velkomne tilbake, og de bør bli møtt av trygge og omsorgsfulle voksne med bred kunnskap og kompetanse.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.