Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Utbyggingen i Landøyveien

Utbyggingen er planlagt i det markerte området ved krysset Fekjan-Landøyveien.

Utbyggingen er planlagt i det markerte området ved krysset Fekjan-Landøyveien.

ILLUSTRASJON: ASKER KOMMUNE

Varde eiendom ønsker å bygge 59 boenheter i Landøyveien. Dette skaper betydelig mer trafikk i et allerede sterkt presset område.

Det er flere skoler og barnehager i området, og vi må ha trygge skoleveier og gode løsninger for myke trafikanter.

Utkjørselen til Fekjan er en utfordring. Krysset er allerede sterkt belastet. 

Ombygging av Fekjan med en ekspressykkelvei vil øke utfordringen i krysset. Det er til tider lang kø for å komme ut på Fekjan fra Landøyveien. 

Fekjan ligger i dag allerede for nære Neselva og kan ikke utvides mot elven. Velet har tidligere bedt om en rundkjøring ved utkjørselen til Fekjan for en sikrere trafikkavvikling.

Rekkefølgekravene sier at utbygging ikke skal før hensynet til trafikksikkerhet, trygghet og fremkommelighet for gående og syklende er sikret. Dette medfører at utbygger skal være med på å bidra til infrastruktur. Modell for fordeling av infrastrukturkostnader må derfor være på plass før utbygging kan starte.

– Vi representerer beboerne i området, og våre merknader må veie tungt, skriver Trond Øiseth, som er styreleder i Holmen og Landøen vel.

– Vi representerer beboerne i området, og våre merknader må veie tungt, skriver Trond Øiseth, som er styreleder i Holmen og Landøen vel.

Foto: EVA GROVEN

Dette tar imidlertid tid og er ikke ønskelig for utbygger. Et nyankommet moment er nå at Varde Eiendom bidrar til finansiering av tiltak ved Holmenskjæret, mens de går klar av bidrag til kostnader for infrastruktur og trafikksikkerhet i Landøyveien. 

Det er absolutt urimelig at kostnadene til nødvendig pålagt infrastruktur skal dekkes av kommunen og innbyggerne i Asker. Er det slik at Hellebust i Varde Eiendom i sin iver etter å starte opp prosjektet har søkt å finne noe å tilby for å oppnå en forsering av byggestart?

Er det virkelig mulig med en slik løsning til Asker kommune for å omgå rekkefølgebestemmelsene og fremskynde et meget omstridt byggeprosjekt? 

Investeringer på Holmenskjæret har da ingen ting med utbyggingen av Landøyveien 5, med ønske om bygging av betongblokker, å gjøre.

Velet tar sterkt avstand fra å blande støtte til tiltak på Holmenskjæret med blant annet trafikksikringstiltak i Landøyveien. Skal Varde Eiendom betale for lekeapparater og utstyr på Holmenskjæret for å slippe flere titalls millioner kroner i kostnader knyttet til trafikksikring og annen infrastruktur?

Vi i Holmen og Landøen vel har stadig uttalt oss om Varde Eiendoms planer om utbyggingen i Landøyveien 5, både i høringssvar, møter og flere innlegg i Budstikka. 

Vi representerer beboerne i området, og våre merknader må veie tungt. Vi gjentar, området er allerede sterkt trafikkbelastet.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.