Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Utbygging av T-banen i Bærum

– Vi heier på våre flinke ungdomspolitikere og håper Bærum Unge Høyre greier å påvirke de aktører som fatter vedtakene i forbindelse med videre utbygging av T-banen i Bærum, skriver Tom Coward (til venstre) og Ole Johan Aulie, som er kretsledere i Bærum Høyre.

– Vi heier på våre flinke ungdomspolitikere og håper Bærum Unge Høyre greier å påvirke de aktører som fatter vedtakene i forbindelse med videre utbygging av T-banen i Bærum, skriver Tom Coward (til venstre) og Ole Johan Aulie, som er kretsledere i Bærum Høyre.

FOTO: PRIVAT

Det var et flott innlegg fra medlemmer av Bærum Unge Høyres styre i Budstikka 6. mars. Vi sier oss helt enige, og vi er svært fornøyd med at vår ungdomsorganisasjon tar opp dette spørsmålet som er viktig for store deler av Bærums befolkning. 

Vi tillater oss å komme med noen kommentarer og supplerende opplysninger.

Sandvika og Skui kretser av Bærum Høyre tok opp det samme spørsmålet i forbindelse med innspill til Nasjonal transportplan, som revideres hvert fjerde år. Vårt innspill om forlengelse av Kolsåsbanen ble vedtatt av formannskapet og oversendt som en del av Bærum kommunes innspill til Viken fylkeskommune i fjor vår. 

Vikens innspill til Nasjonal transportplan, på vegne av alle kommuner i Viken, ble vedtatt og oversendt til Samferdselsdepartementet i fjor sommer. Prioriteringene innenfor Viken fylkeskommune er Fornebubanen og T-bane-tunnelen under Oslo, men innspillet åpner for andre T-bane-utbygginger, forutsatt at slike utbygginger er et virkemiddel for å oppnå nullvekst i personbiltrafikken.

Vi vil også minne om at en forlengelse til Rykkinn vil åpne for at potensielt 15.000 innbyggere vil bli knyttet opp mot en skinnegående transportløsning. Dette prosjektet vil derfor være et av de aller beste når det gjelder den miljømessige gevinsten.

T-banen i Bærum eies og drives av Sporveien AS (Oslo kommune). Dersom Sporveien ønsker en forlengelse av Kolsåsbanen og/eller Røabanen, så vil den videre prosess være avhengig av finansiering innenfor gjeldende byvekstavtale og Oslopakke 3. Det vil si finansiering fra staten, Viken fylkeskommune og Oslo kommune.

I det ellers utmerkede innlegget nevnes det at det tok over 100 år før Fornebubanen ble realisert. Vi regner med at det er Ringeriksbanen som menes.

Samferdselsminister Hareide har vært en sentral bidragsyter til å få Fornebubanen realisert, og han har nå uttrykt sterkt engasjement for å beholde Ringeriksbanens prioritet innenfor Nasjonal Transportplan. For Bærum kan det være vel så viktig å få bygget ut også andre deler av T-banen enn Fornebubanen.

Vi heier på våre flinke ungdomspolitikere og håper Bærum Unge Høyre greier å påvirke de aktører som fatter vedtakene i forbindelse med videre utbygging av T-banen i Bærum. Det vil si Stortinget, Samferdselsdepartementet, Viken fylkeskommune og Oslo kommune, inkludert Sporveien og Oslopakke 3. Vi og sikkert andre i Bærum Høyre bidrar gjerne.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.