Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Utbedring av trasé fra Muren til Brunkollen

I MARKA: – Det kan bli en flott trasé for Bærums innbyggere enten de går til fots, står på ski eller sykler, skriver innsenderen.

Dette har jeg sett frem til siden jeg første gang leste om dette for en god tid tilbake.

Den gang ble traseen betegnet som en setervei, og den gang som nå kommer det negative kommentarer, men det må man jo alltid regne med.

Les også: «Trikkespor» overalt?

Les også: Ny skogsbilvei i marka

Les også: Skiforeningen vil bruke over én mill. på utbedring av skiløype – møter motstand

Traseen slik den er nå, er mest å betegne som en «steinrøys» på flere steder.

Hadde den blitt utbedret slik at den kunne benyttes som en setervei, hadde det vært til gode for alle de som benytter marka enten til fots, sykkel eller på ski.

Det hadde blitt flott for dem som bruker området på sommerstid, god fremkommelighet til fots og med sykkel!

Slik det er nå forvitrer denne traseen år for år, det trengs grøfting og utbedring slik at folk fortsatt vil benytte seg av denne.

Dette ville komme Nygård og Brunkollen til gode i form av flere besøkende, noe som vil sikre driften av disse serveringsstedene.

Jeg ser ikke en utbedring av denne traseen som noen rasering av området, heller tvert om.

Skal det en gang hugges i dette området, så må tømmeret frem på en eller annen måte, da må man finne den best mulige traseen enten den blir på denne veien eller på en nyanlagt vei.

Vi kan ikke stikke hodet i jorda og si nei til alle mulige forslag som kommer i marka. Den skal driftes og brukes.

Nå kommer argumentet om at et gammelt kulturminne, en hoppbakke, vil forsvinne.

Jeg har gått denne traseen mange ganger, men aldri sett eller lagt merke til noe som kan minne om en hoppbakke.

Hvis denne er så viktig, hvorfor har da ikke Bærum natur- og friluftsråd for lenge siden merket stedet med skilt?

«Veien» mellom Muren og Brunkollen kunne en gang i tiden kalles en traktorvei.

Første gang jeg benyttet denne var i begynnelsen av 70-årene, da jeg skulle levere varer til Brunkollen. Dette var eneste «vei» til Brunkollen den gangen.

Jeg var ansatt som sjåfør ved Jarlsberg mineralvannfabrikk og hadde ansvaret for markakundene, skulle levere mineralvann for vintersesongen.

Jeg hadde en Bedford lastebil stående på Muren med varer og kjørte opp og ned til Brunkollen med en Range Rover, denne ble benyttet til varetransporten.

Dette tok tid, og til slutt bestemte jeg meg for å kjøre opp med lastebilen.

Jeg kom opp, leverte varene til Arild og Nina Hovelsrud som den gangen bestyrte serveringsstedet, og kjørte ned igjen.

Det skal sies at Bedford’n var utstyrt med enkle hjul på bakakselen – ikke tvillinghjul.

Når jeg går denne steinrøysa i dag, så er det ikke mulig å tenke seg at det var mulig å kjøre en lastebil opp denne veien.

På mange av mine turer i dette nærområdet har tanken om utbedring av denne traseen blitt luftet mang en gang, både av meg og andre.

Jeg har ennå ikke hørt noen som har negative tanker om disse planene.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Nå er det vei opp til Brunkollen, så det er absolutt ikke meningen at dette skal bli en vei nummer to, det kan derimot bli en flott trasé for Bærums innbyggere enten de går til fots, står på ski eller sykler. Det kan til og med gi mulighet for familie med barnevogn.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler